Kobelcos nye minigraver SK55SRX har mange av de samme komponentene og utstyret som større gravmaskiner. Bildet viser japansk utgave, i Norge får maskinene blant annet lenger arm.

Ny Kobelco minigraver

Med minigraveren SK55SRX overfører Kobelco en mengde egenskaper fra store gravemaskiner.

Daglig leder Christian Beck hos Beck Maskin ser frem til at den nye minigraveren kommer til Norge.

– Den nye 5,5-tonneren er bygget etter konseptet INDR (Intergrated Noice and Dust), et varemerke-beskyttet konsept som hittil har vært forbeholdt gravemaskiner på åtte tonn og oppover. Alt som er standard utstyr i de større maskinene er med i den nye minigraveren, sier daglig leder Christian Beck i Beck Maskin til Byggeindustrien.

Betydelig drivstoffreduksjon

Drivstofforbruket er redusert med hele 23 prosent på SK55SRX i forhold til foregående modell.

– Dette skyldes mest smartere hydraulikkløsninger som gjør at alt går lettere. Også følsomheten i hydraulikken er vesentlig forbedret. I tillegg er motoren i seg selv mer gjerrig enn tidligere, sier Beck.

Maskinen er for øvrig bygd mer stabil og med lavere tyngdepunkt enn den foregående modellen.

– Også førerhuset har helt ny design med blant annet store vinduer som gir fantastisk sikt 360 grader, sier Beck.

Motoren som sitter i Kobelco SK55SRX er fra Yanmar.

– Motoren blir for øvrig produsert på en fantastisk måte. Kort fortalt går skrapmetall inn i en sjakt i den ene enden av fabrikken, for så å komme ut som en ny motor på den andre siden, sier Christian Beck.

Norsk utrustning

Kobelcos nye minigraver har en firesylindret dieselmotor med direkte innsprøytning som yter 28,3 kW. Rekkevidden på graveren er originalt 6,3 meter, men ifølge Beck Maskin blir den norske versjonen utstyrt med en litt lenger arm samt større skuffe og hurtigfeste. Motoren oppfyller Steg3.