Vestbase Åsgard Gasskompresjon

Prosjektleder Andreas Høgseth i Betonmast Røsand AS (fra venstre), Lasse Kroknes og Trond Nikolaisen begge fra Statoil og eiendomssjef Terje Kvisvik i Vestbase AS.

På Vestbase skrives det nå verdenshistorie. De ruvende Åsgardbyggene som snart er ferdig, er en høyst synlig del av en teknologisk nyhet hvor det meste skal skje på havbunnen.

Fakta

Sted: Kristiansund

Prosjekttype: Nybygg, 4 haller: verkstedhall, lagerhall, vaskehall og kontorfløy

Bruttoareal: 4.733 kvm

Byggherre: Vestbase på vegne av eiendomsselskapet Vikan Eiendom

Totalentreprenør:
Betonmast Røsand

Prosjektkostnad eks mva:
200 millioner kroner

Arkitekt: Arkitektkontoret BBW

Prosjektledelse: Xpro

Rådgivere: Akustikk: COWI l RIBrann: Norconsult l RIB: Siviling Edvin Bakken

Underentreprenører/leverandører: Stål: DS Nor l Prefab. betong: DS Elcobygg l Vindu og glass: Glassmester Solbjør l Sandwich-
elementer: Profilbygg l Takelementer: Lett-Tak l Trapper, rekkverk, leidere: FerroZink l Kraner: Munck Cranes l Porter: Crawford Norge l Luftbe-
handling: GK Norge l Elektro: West Elektro l Lås og beslag: Nordvest Elektronikk l Rør: Øivind Lystad l Heis: System-Heis l Peler: FAS l Grunnarbeid: Olav Alvheim Maskinstasjon l Maler: Team Services Alva l Flis: Murm. Mørkedal l Blikken-
slager: Kjell Lund l Ferdigbetong: Vikan Betong l Byggevarer: Røsand Byggevare l Armeringsstål: EA Smith l Taktekking: Trondheim Tak l Gulv-
støp: Acom l Landmåling: Buset l Himlinger/akustikkdempere: Modulvegger Trondheim

Statoils gjennomføring av Åsgard undervannskom-presjon følges med spenning fra hele den globale olje-
bransjen. Oppstart ute i havet er planlagt om et knapt år.

– Vi er i god rute for å trykke inn startknappen i løpet av våren 2015, sier prosjekt-direktør Snorre Grande i Statoil.

Betonmast Røsands største
Etter at oljeselskapet valgte Vestbase som operasjons-senter for Åsgard under-vannskompresjon, fikk den lokale entreprenøren Betonmast Røsand AS oppdraget med å bygge de fire hallene som skal huse, reparere og vedlikeholde de tre kompressorene som skal gi økt utvinning og lengre levetid for det store Åsgard-feltet. Nå snakkes det om et liv som går et godt stykke forbi 2050.

– Dette er et av de største prosjektene vi har gitt oss i kast med, og et teknisk avansert bygg, sier prosjekt-
leder Andreas Høgseth i Betonmast Røsand AS. I det siste året har han hatt 13 egne ansatte i sving på byggeplassen og i tillegg folk fra et 20-talls under-leverandører. På topp har det vært et 60-talls personer i virksomhet på byggene.

– Nå er vi i mål. Byggene vil bli overlevert til byggherren Vestbase AS som planlagt 16. juni. Noen dager senere ble byggene overtatt av Statoil som har inngått en langsiktig leieavtale med Vikan Eiendom som står som eier av byggene.

200 millioner
Ifølge eiendomssjef i Vestbase AS, Terje Kvisvik, vil prislappen på

Åsgard-hallene komme på rundt 200 millioner kroner. Anlegget består av fire haller; et verkstedbygg, en lagerhall, kontorfløy og en vaskehall. I verkstedbygget er det også bygd et testbasseng, det største på Vestbase, 14 meter dypt, 17 meter langt og 14 meter bredt. Dette bygget ruver virkelig i terrenget, 36 meter opp i været. Det inneholder blant annet to traverskraner med en samlet løftekapasitet på 500 tonn. Porten i verkstedhallen er 25 meter høy og 20 meter bred.

– Dette har vært en utrolig spennende utbygging å få være med på, sier Vestbases eiendomssjef Terje Kvisvik. Han gir uhemmet ros både til totalentreprenøren, underleverandørene og Statoil for utmerket samarbeid.

– Det er godt å samarbeide med dedikerte mennesker som har vært tett på prosjektet hele tiden, sier Kvisvik.

Verdensnyhet
Åsgard undervannskompresjon er en verdensnyhet, og et teknologisprang av dimensjoner. Dette vil være et langt steg i retning av å virkeliggjøre Statoils visjon om å bygge en komplett fabrikk på havbunnen. Nyvinningen vil være viktig spesielt for utbygging av felt på dypt vann og i utsatte områder.


Statoil og de andre lisenseierne har som målsetting å øke utvinningen og levetiden for Åsgard-installasjonene som nå har vært i drift i 13 år. Gjennom økt trykkstøtte til Midgard og Åsgard regner de med over tid å hente ut rundt 280 millioner fat ekstra. Med dagens oljepriser betyr dette en økt verdiskapning på rundt 175 milliarder kroner.

Milliard-budsjett
Statoil har et budsjett på 17 milliarder kroner til disposisjon for å føre Åsgard-prosjektet i havn. Bitene i det store puslespillet har falt på plass. Enheter fra hele Europa er etter hvert blitt samlet på Kårstø hvor testingen er godt i gang. En stor «parkeringsplass» på 300 meters dyp ute i havet er bygget for enhetene som senere skal utplasseres.

Tunge løft er allerede foretatt ute i havet. I fjor sommer ble kraftmodulen på 800 tonn plassert på Åsgard A-skipet, av verdens største kranfartøy «Saipem 7000». Også undervanns-
rammene som skal inneholde elementene til de to kompres-
sorene, ble satt trygt på plass på havbunnen i fjor sommer.

Reservesett
Et komplett reservesett skal stå på lager i Kristiansund. «North Sea Giant» er leid inn til å ta seg av installeringen av modulene i prosjektfasen.

Ekstra verdier
Åsgard havbunns gasskompresjon vil bidra til en betydelig verdiskapning for Statoil, de andre lisenseierne og den norske stat. Med dette anlegget på plass, vil gassfeltene Midgard og Mikkel produsere hele 282 millioner fat oljeekvivalenter ekstra, med dagens priser til en verdi på nærmere et par hundre milliarder kroner.

Åsgard-feltet er Statoils nest mest lønnsomme på norsk sokkel. På en vanlig dag produserer Åsgard A (skipet) og Åsgard B (platt-formen) henholdsvis 100.000 fat olje og kondensat og rundt 50 millioner kubikkmeter gass. Det gir en daglig verdiskapning på om lag 140 millioner kroner, eller rundt 60 milliarder kroner på årsbasis.


Flere prosjekter