Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

E39: - Store næringsøkonomiske gevinster rundt byene

Professor Torger Reve konkluderer i en rapport til Statens vegvesen at en ny E39 vil være næringsmessig lønnsom rundt og mellom de store byene langs strekningen, men noen steder i grisgrendet strøk direkte ulønnsom.

Publisert: 05.06.2014 17:30. Sist endret: 05.06.2014 17:30.

Professor Torger Reve har ledet en BI-rapport om de næringsøkonomiske gevinstene ved fjordkryssinger på en fergefri E39.

  • Ett år med krav om kvinnegarderober: Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

  • Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner: - Vi kan ikke gjøre jobben alene

  • NTP-lekkasjene kommer tett

  • Innlegg: Kvinneperspektiv er god butikk for bransjen

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ett år med krav om kvinnegarderober: Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip
  • Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner: - Vi kan ikke gjøre jobben alene
  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Innlegg: Kvinneperspektiv er god butikk for bransjen
  • Entrack Utleie kjøper Xtraflex Maskinutleie
  • Kvinnedagen 2021: – Pandemien har kastet flomlys på kjønnsdelt arbeidsmarked
  • 31 konkurser i uke 9
  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorTruls Tunmo

Rapporten ble overlevert oppdragsgiver Statens vegvesen i ettermiddag i Oslo. Rapporten tar for seg hele E39-strekningen fra Kristiansand til Trondheim.

Store gevinster

– Det vi konkluderer med i rapporten, er at de næringsøkonomiske gevinstene med en ny E39 vil være svært store i områdene rundt Stavanger og Haugesund, og mellom Haugesund og Bergen inkludert Stord, sier Torger Reve til Byggeindustrien.

– Utvikler felles næringsliv

Han begrunner årsakene til dette med at man med en ny moderne veiforbindelse i disse områdene vil utvikle et felles næringsliv i langt større grad enn i dag.

– Blant annet vil en slik veistrekning føre til økt produktivitet rundt de største byene, fordi det skaper langt større bo- og arbeidsmarkeder, påpeker Reve.

Ulønnsomt i grisgrendte strøk

Samtidig hevder BI-professoren at en ny E39 ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ut langs hele strekningen fra Kristiansand til Trondheim.

– Noen steder vil det være direkte ulønnsomt rent næringsøkonomisk med et slikt prosjekt. Men for de store byene og områdene i mellom disse, vil gevinsten i et næringsøkonomisk perspektiv være svært stor. Et eksempel jeg vil nevne er E18 mellom Kristiansand og Grimstad. Her har denne veien skapt Agderbyen som et av Norges mest dynamiske arbeidsmarkeder, sier Reve.

Felles kunnskapsheving

Rapporten tar blant annet for seg et betydelig løft for felles kunnskapsallmenning i og rundt de store byene langs strekningen med en firefelts motorvei.

– God infrastruktur gir langt mer en reduserte transportkostnader. Den vil også gi et økt verdiskapingspotensial. Urbane regioner legger til rette for å flytte mennesker mest mulig effektivt, sier Torger Reve.

Torger Reve og Olav Ellevset
 

Torger Reve overleverer rapporten til prosjektleder for E39, Olav Ellevset, i Vegdirektoratet.


Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner:
- Vi kan ikke gjøre jobben alene

 

31 konkurser i uke 9

 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen