Arkivfoto: NTB scanpix

Reinertsen og Vegvesenet får 14 millioner i bøter

Statens vegvesen og entreprenøren Reinertsen får bøter på 7 millioner kroner hver etter brukollapsen i Trondheim i fjor, ifølge NRK.

To personer mistet livet i ulykken som skjedde i mai i fjor. Den ene befant seg i en bil under brua. Den andre var en arbeider på brua.

Førstestatsadvokat Bjørn Kristian Soknes sier til NRK at Statens vegvesen ikke hadde kontrollert stillaset før støping.

– De sørget heller ikke for at en uavhengig tredjepart undersøkte om byggearbeidet var gjort etter forskriftene, slik det kreves. Dette er alvorlig, sier han.

Skal sette seg inn i premissene for boten
– Vi tar forelegget foreløpig til orientering. Nå vil vi sette oss grundig inn i Statsadvokatens forelegg og premissene for boten, for å vurdere hvordan vi stiller oss til det. Vi må få komme tilbake med flere kommentarer når vi har fått gjort det, sier pessesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen


Reinsertsen har ikke bestemt seg om de vedtar boten
Reinertsen har ikke bestemt seg for om de kommer til å vedta forelegget eller ikke.

- Vi har 10 dager til å vurdere forelegget. Det vil vi gjøre i samråd med våre juridiske rådgivere. Vi vil deretter ta standpunkt til om forelegget skal vedtas eller ikke, sier styreleder Erik Reinertsen i Reinertsen AS.

- Ulykken ved Rotvollhaugen bru var en dypt tragisk hendelse. Våre tanker går først og fremst til de etterlatte. Alle i Reinertsen har vært dypt preget av ulykken. Slike ulykker skal ikke skje, og alle aktørene må lære av ulykken slik at dette ikke kan gjenta seg, sier Erik Reinertsen.

– Det er enighet om at årsaken til ulykken var stillaset som sviktet. Beregning og bygging av stillas er et spesialfag med spesialiserte firma. Vi hadde derfor inngått kontrakt på dette arbeidet med en slik spesialist, i form av en total underentreprise. Reinertsen gjennomførte kontroll og oppfølging av underentreprenøren i henhold til prosedyrer og rutiner, samt at brureisen også ble kontrollert før støpearbeidene startet. I etterkant av ulykken er som kjent rutiner og regelverket endret. Veimyndighetene har nå innført systematisk tredjepartskontroll av brureis og trafikk stanses også under støpning, noe Reinertsen også gjennomfører på prosjekter som ikke er i regi av Statens vegvesen, heter det i en melding fra selskapet.

– Reinertsen jobber aktivt med læring og forbedring av våre prosedyreer, og har i etterkant av ulykken iverksatt mange tiltak, for å videreutvikle arbeidsmetoder og sikkerheten på byggeplasser, skriver de videre.