<p>Deler av Håmårstad bru ble montert i løpet av 40 timer i helga. Toget kunne gå som planlagt natt til mandag (foto: Statens vegvesen).<br></p><p></p>

Måtte rekke toget, bygde bru på 40 timer

Deler av limtrebrua Håmårstad bru på E6-prosjektet Frya-Vinstra, ble bygd på 40 timer i løpet av helga. Så lang tid hadde prosjektet til rådighet for ikke å hindre togpasseringer gjennom Gudbrandsdalen.

Håmårstad bru er en 90 meter lang bru som går over både jernbanen og den ny E6 i Sør-Fron kommune. I løpet av helga var ble deler av brua over jernbanen montert. Arbeidene startet lørdag morgen og brua var på plass slik at nattoget kunne passere som planlagt på strekningen mandag kl 1.00.

– Det er avgrenset med tid. Alle som er på plass må vite hva de skal gjøre. I forhold til jernbanen er det store utfordringer. Det er små tidsrom. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har gått gjennom planene. Vi har 40 timer å bygge den nye brua over jernbanen på. Det er mye forarbeid som ligger bak. Planleggingen og hverar eneste episode er planlagt ned til minste detalj. Det er jo som en eksamen, bare at konsekvensene blir mye større dersom noe går galt, uttalte prosjektingeniør Per Morten Berg til gd.no før arbeidene startet. På gd.no, kan du også se video fra brumonteringen.

Men han kunne til slutt konstatere at alt gikk etter planen. Hele brua skal etter planen være ferdig i løpet av denne uka.

Det er Moelven Limtre som leverer Håmerstad Bru. Administrerende direktør Åge Holmestad kunne også fornøyd følge med prosjektet og se at den stramme tidsfristen holdt. Moelven Limtre har nylig også signert en kontrakt med Implenia/Aurstad om å levere fem trebruer på den nye E6-strekninga Vinstra–Sjoa. Ifølge gd.no er verdien på kontrakten 40 millioner kroner.

– Håmårstad bru er en viktig ordre, men kontrakten om å levere fem bruer mellom Vinstra og Sjoa er ekstremt viktig. Den kommer på et tidsrom hvor det tradisjonelt er mindre å gjøre. Nemlig på vinterstid, sier Holmestad til gd.no.