Musikeren John Inderberg kom marsjerende for å ønske deltakerne på omvisningen velkommen – blant annet med «Nisser og dverger».Harald Inge Johnsen har vært prosjektleder for E6 Trondheim – Stjørdal.Harald Inge JohnsenOppe på tunnelmunningen på Nyhavna er det blitt plass til et flott parkanlegg. Nærmest er det ett av vannspeilene som snart er ferdig. Ballplassen i bakgrunnen har flere funksjoner i tillegg til at det er en god plass for ballspill: Den fungerer også som motvekt for å hindre at tunnelen flyter opp.Seminardeltakere på vei inn for å se på den nye tunnelen.

Strindheimstunnelen fullført (bildekarusell)

Etter en lang og ikke minst komplisert prosjekt- og byggeperiode, blir 24. juni en viktig dag for prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen: Da kan statsminister Erna Solberg klippe snora, og åpne tunnelen fra Nyhavna til Strindheim.

Tunnelen blir med rette karakterisert som et av landets mest utfordrende vegprosjekter. Lengden er 2,5 km, og ikke minst den delen på 350 meter som går gjennom kvikkleire under Møllenberg satte utbyggerne på store prøver. For Statens vegvesen har prosjektet vært en utfordring, der man har måttet ta i bruk både kjent og ny teknologi for å komme i mål.

Det er det all grunn til markering. I tillegg til selve åpningen 24. juni og en stor folkefest to dager før, hadde man derfor invitert til et stor seminar for fagfolk helt i starten av måneden. Der var nesten 250 personer samlet, både for å høre om utfordringene i prosjektet som helhet, med fire parallelle sesjoner. Disse hadde fått titlene «Byggegrop i kvikkleier», «Tunneldriving i by», «Styringssystemer og elektro» og «Betongutfordringer».

Deretter var det mulighet til befaring i tunnelen, både med spasertur, og mulighet for busstransport for de som ville se begge endene av den.

Hovedinnfartsåren

Tunnelen blir en del av riksveg 706 (tidligere E6), og blir den nye hovedinnfartsåren til Trondheim nordfra, og vil vil avlaste Innherresvegen, og er også en del av det store prosjektet E6 Trondheim – Stjørdal. Hele utbyggingen startet allerede i 1988, da ble selve veien bygget, mens «endestykkene» på begge sider sto igjen. Med tunnelåpningen er dette fullført, den nye veien på Stjørdals-sida ble åpnet i november 2013.

Men allerede nå er det klart at det vil komme nye utfordringer. Mens de nye delene at bygget for fire felts trafikk, er den opprinnelige veien for to-felts trafikk. Dette er i ferd med å bli et problem, blant annet nærmere trafikken i enkelte av tunnelene seg allerede nivået der EU-krav forutsetter to løp. Her ligger det nok store jobber og venter i ikke så fjern fremtid.

Etter en prosjektperiode startet arbeider med tunnelen i februar 2010, og gjennomslag var 30. oktober 2012, mens åpning var i slutten av juni i år. Egentlig skulle tunnelen vært klar tidligere, men konkurs hos en av de utenlandske underentreprenørene førte til noe forsinkelse.

Tunnelen står nå klar med to parallelle løp og to kjørefelt i hver retning. Den får hastighet på 80 kmt, med nedsatt fart ved utløpene. Antatt trafikkmengde er 20000 – 25000 kjøretøy i døgnet.

Hus på flyttefot

Som sagt ga tunnelen store utfordringer for Statens vegvesen, Den er totalt på 2,5 km lang, og består av en 2,1 km lang fjelltunnel,en knapt 100 meter lang betongtunnel på Strindheim og 350 meter betongtunnel på Møllenberg.

Særlig det siste ga de største utfordringene, ettersom tunnelen skulle gå gjennom kvikkleire, Dette krevde nye byggemetoder, og førte også til at flere vernede hus over tunnelinnløpet midlertidig måtte flyttes og «parkeres» før de igjen kunne settes på plass over den ferdige tunnelen.

Sprengning under tusenvis av beboere under tynn overdekning ga også utfordringer, det samme gjorde eksisterende hovedtrafikkårer med stor trafikk tett inntil anleggsområdene.

Vellykket

Prosjektleder Harald Inge Johnsen kunne med rette være stolt over et vellykket og godt gjennomført arbeid. Men til tross for at man i et prosjekt som til sammen omfatter ca. 1,5 millioner timeverk kunne vise til 9 fraværsskader og 40 personskader, var det ikke til å unngå at tre alvorlige ulykker hadde satt sitt preg på prosjektet:

Det gjaldt et tilfelle av cyanidlekkasje ved rørspunting, en tilfelle av kneskade for en maskinkjører under arbeid med armeringsjern; og først og fremst den alvorlig ulykken da Leangen bru falt sammen under dekkestøping. To personer mister livet, blant annet en bilfører som tilfeldigvis passerte under brua da den kollapset.

– Det er klart at dette gjør kraftig inntrykk og var en tøff opplevelse, sa Johnsen. Etterforskningen og oppfølgingen av dette er fortsatt ikke ferdig, og det er uklart om det blir tatt ut siktelser i etterkant.

– Men for alle berørte er det viktig å ta lærdom av dette for å unngå slikt i fremtiden. Og en konsekvens er allerede at det er slutt på denne type arbeid uten at trafikken blir stanset, sa han.

Ikke bare tunnel

I tillegg til tunnelen, som vil fjerne mye trafikk i de tett befolkede områdene langs Innherredsveien, har beboerne på Møllenberg og Lademoen som «ekstra» også fått en ny park. Den er bygget over tunnelinnslaget på Møllenberg-sida, og vil uten tvil bli et et løft for bydelen. Godt murerhåndverk, blomster og trær, dam, torg og ballbane blir til glede for naboer og for flere tusen som går og sykler gjennom parken hver dag.

Det er vegprosjektet E6 Trondheim – Stjørdal som betaler for byggingen av Strandveiparken, og kommunen skal overta og drifte parken når den blir ferdig. Parken får 154 trær i 11 forskjellige arter, fra spisslønn til mansjurkirsebær. Det blir også forskjellige busker og selvfølgelig stauder, til sammen 1781 stauder av typen bergblomst. Av den populære løkplanten gullkrokus stellaris blir det hele 17200 stykker av. Til sammen blir det over 20000 planter i parken, som får navnet Strandveiparken. Det er entreprenøren Din Gårdsplass som utfører arbeidene i parken.

Parken blir ikke bare en grønn lunge, den får også en ballbane, en torgplass, vannspeil og benker. Det vil gå en gangvei til togplattformen på Lademoen stasjon gjennom parken, og en gang- og sykkelvei som fortsetter ned i undergang under Dyre Halses gate over til Solsiden.