Logistikk er kritisk i bransjen. Etter et vellykket oppgraderingsprosjekt er vi nå godt skodd for fremtidens utfordringer, sier Helge Snilsberg, salgssjef i Løvenskiold Logistikk. (Foto: Egil Smalberget)

Ny logistikkløsning for Løvenskiold

På fire og en halv måned gikk Løvenskiold Logistikk fra en tolv år gammel Movex-løsning til Infor M3. - Omfattende testing og engasjerte prosesseiere er de viktigste årsakene til at prosjektet ble vellykket, sier Helge Snilsberg i Løvenskiold Logistikk.

Løvenskiolds sentrallager på Fossum i Bærum er et av bransjens mest moderne. De siste årene har det vært gjennomført en rekke oppgraderings- og automatiseringsprosjekter.

Alle ordrer kommer inn elektronisk, enten fra håndterminaler hos forhandlerne eller via EDI (direkte til forretningssystemet). En elektronisk varekatalog med bilder, varenumre, produktinformasjon og andre data er tilgjengelig for kundene. Ved sentrallageret håndteres varer fra tidlig morgen til nærmere midnatt, med leveranser til forhandlere over hele landet, fem dager i uka. Konkurransen i byggebransjen er sterk, og god logistikk er viktig for lønnsomheten. Da Løvenskiold Logistikk satte Infor M3 i drift i februar i år, lå det en omfattende prosess bak.

- Vi utførte kontinuerlig testcaser gjennom fire måneder, både enhetstester, systemtester og fullskalatester, og var hele tiden bevisst på at alle ordrescenarier skulle være utprøvd og at det endelige systemet skulle ha så få tilpasninger som mulig. Nå kjører vi en i hovedsak standard Infor M3-løsning med noen få, men helt nødvendige tilpasninger. Konklusjonen i ettertid er at vi gjorde et riktig valg med hensyn til både løsning og partner, og at vi lyktes med å forankre et eierskap til prosjektet både fra brukerne og ledelsen, oppsummerer Helge Snilsberg.

Foto: Egil Smalberget