Vegvesenet undersøker sprekker i Bjørvika-bru

Vegvesenet har hasteinnkalt geoteknikere etter at de oppdaget en sprekk i betongen i Nordenga bru, som går over jernbanesporene ved Oslo sentralstasjon.

Sprekken ble oppdaget nå i mai, skriver Teknisk Ukeblad.

– Vi har satt våre rådgivere til å undersøke brua, for å se om dette har med setningene og sideforskyvningene å gjøre. Det kommer en rapport i neste uke. I etterkant av den må vi vurdere hvilke tiltak som må settes i verk, sier prosjektleder Grete Tvedt i Statens vegvesen.

Betong falt av

I støtten som ligger i nordenden av brua, er betong falt av der det oppsto en sprekk.

Brua, som kostet drøyt en halv milliard kroner å bygge, har vært stengt siden i vinter i forbindelse med veiarbeid i området. Planen har vært å åpne den igjen 5. juni. Prosjektlederen opplyser at de vil avvente rapporten før de vet om det blir forsinkelser. Om brua kan kollapse vil hun ikke svare på.

– Det vil jeg ikke spekulere rundt før vi har lest rapporten som kommer neste uke. Våre rådgivere går nå over brua, måler opp brua og sammenligner med tidligere målinger, sier Tvedt.

Bjørvika synker

Det er fra før kjent at grunnen i Bjørvika synker raskere enn først antatt, noe som ifølge eksperter kan skyldes den kraftige byggeaktiviteten i hele området. Området har årlig sunket i gjennomsnitt fra 3 til 13 millimeter de siste 50 årene.

Målinger fra NGI viste imidlertid at synkingen i nærheten av Barcode var opptil 50 centimeter på de fire årene fra 2008 til 2012, samtidig som grunnen også forskjøv seg horisontalt med 15 centimeter i samme periode.

– Hadde det ikke vært for pågående landhevning etter siste istid, som for tiden utgjør 5 millimeter i året, hadde disse naturlige setningene gjort at områdene ville ligget omtrent 75 centimeter lavere enn i dag, uttalte senioringeniør Kjell Karlsrud ved Norges geotekniske institutt (NGI) til Teknisk Ukeblad tidligere denne måneden. (©