Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider torsdag.
Mellom Gyllan og Røskaft skal det planlegges for firefelts motorvei med midtdeler. Planlagt ny E6 følger trase for eksisterende E6 med utretting av svinger og nødvendig parallelt veinett for gående, syklende og lokal trafikk, heter det i pressemeldingen.
Ny E6 skal heves i forhold til eksisterende E6, slik at den blir liggende over nivået for 200-års flom. Det skal planlegges nytt planskilt kryss ved Hovin (Foss) med parkeringsplasser og holdeplasser i tilknytning til krysset.
Tilbudskonferansen for reguleringsplan E6 Gyllan–Røskaft er 2. juni på Statens hus i Trondheim. Frist for å levere tilbud er 30. juni, skriver Vegvesenet i pressemeldingen.
– Vi oppfordrer konsulentbransjen til å møte opp. På tilbudskonferansen vil vi også orientere om oppdrag som kommer, sier prosjektleder Lars Bjørgård i Statens vegvesen.
Regulering Ulsberg-Vindåsliene
Neste konkurranse ut er reguleringsplan for den 28 kilometer lange strekningen mellom Ulsberg og Vindåsliene i Rennebu og Midtre Gauldal kommuner. Den vil, ifølge pressemeldingen, bli lyst ut i begynnelsen av juni.
Det skal planlegges for to-/trefelts vei med midtdeler. Også denne jobben skal være ferdig høsten 2015.
Byggeplanlegging i Soknedalen
På den omtrent åtte kilometer lange strekningen Vindåsliene–Korporalsbrua gjennom Soknedal skal Statens vegvesen snart lyse ut konkurranse for byggeplanlegging. Vegvesenet forespeiler utlysning før sommeren.
Her skal det planlegges for to-/trefelts vei med midtdeler. Også denne jobben skal være ferdig høsten 2015.