<p>Utviklingsansvarlig styremedlem i Bosch, Henk Becker (til venstre) og leder for proffverktøy i Europa, Midt-Østen og Afrika, Josef Ortolf presenterer det aller siste fra verktøygiganten.<br></p>

Se Bosch ta av med trådløs teknologi

Verktøygiganten Bosch arrangerte denne uken en stor konferanse på nedlagte Tempelhof flyplass i Berlin. Den tyske produsenten hadde fylt en hel hangar med sine batteriverktøy, og høydepunktet i den høytflyvende konferansen var en kraftfull verdensnyhet.

«Følg oss inn i fremtiden», ba Bosch de fremmøtte på den trådløse teknologikonferansen om å gjøre. Og fremtiden er, ifølge den tyske verktøyprodusenten, trådløs. En rekke batteridrevne verktøy ble presentert, og både levetid og kraft ble understreket og demonstrert av Bosch’s personale på messen.

Gjennom korte innlegg ble fordeler med batteridrevne verktøy trukket frem, og på forskjellige poster ble de forskjellige bruksområdene for batteriverktøy demonstrert, fra kutting av metallstenger med batteridreven vinkelsliper til innboring av 600 millimeter lange skruer inn i mykt tre med de tyngste batteridrevne boremaskinene.

Tall fra Bosch viser at 43 prosent av alle elektriske verktøy i Europa i dag er batteridrevne. Med sin patenterte børsteløse EC-motor og batterikjølende batterihus, lover Bosch mer effektive batterier med lengre levetid enn konkurrentene.

Trådløs fremtid

Dagens assortiment av batteri verktøy fra Bosch er kanskje i forkant, men er ikke like futuristisk som hva verktøyprodusenten hadde på lager for andre halvdel av mandagens teknologimesse.

Introdusert av Bosch’s leder for proffverktøy i Europa, Midt-Østen og Afrika, Josef Ortolf, utviklingsansvarlig styremedlem Henk Becker og universitetsprofessor Nejila Parspour, kom en revolusjonerende nyhet.

Allerede høsten 2014 vil Bosch slippe sin første trådløse ladestasjon basert på elektromagnetisk induksjon. Dette er den første av tre planlagte formater for induksjonslading, og er først og fremst tenkt til bruk på arbeidsstasjoner i industrien.

Her vil brukeren kunne sette ifra seg verktøyet han jobber med, på en liten plattform når det ikke er i bruk, og på denne måten holde batteriet konstant ladet. Dette vil, ifølge Bosch, fjerne behovet for dyre og kompliserte ladestasjoner med flere batterier for rullering, og batteriene kan være mindre og lettere for lettere arbeid.

Tar ladegrep

En ministasjon for når et verktøy transporteres i bil skal også komme på markedet, men den kanskje mest spennende og anvendelige induksjonsbaserte ladestasjonen er en versjon av Bosch’s L-Boxx, som vil lade to batterier hver gang boksen plasseres i en strømtilkoplet ramme i bilen.

Med disse løsningene skal ikke håndverkeren risikere å komme frem på byggeplassen for så å måtte lade batteriene før han kan starte med arbeidet.

– Alle tre løsningene sørger for merkbart høyere produktivitet for medarbeiderne. Fra brukere i industrien vet vi at en medarbeider i gjennomsnitt bruker én time i måneden på lading av batterier. Dette koster bedriften rundt 850 euro i året. Hvis man går ut fra 20 arbeidsstasjoner utstyrt med batteridrevne verktøy, gir dette en kostnad på 17.000 euro per år, proklamerte Josef Ortolf for de fremmøtte.

Les mer om Bosch's verktøyinnovasjon og planer for det norske markedet i neste nummer av Byggeindustrien. Utgivelse 30. mai.

Tegn abonnement her.