Illustrasjon: Statens vegvesen

Stor interesse for E6-entreprise

19. mai var det tilbudsbefaring på Sørkjosen – Langslett i Nordreisa kommune.

- Det var stor interesse for prosjektet. På befaringen deltok AF, LNS, Veidekke, Hæhre, sveitsiske Marti, Målselv Maskin og noen flere mindre entreprenører, opplyser prosjektleder Gudmund Løvli i Statens vegvesen Region nord.

Entreprisen omfatter tunnel på ca 4,7 km, portaler, bru og ca1 km veg i dagen. Komplett tunnel bortsett fra El. Innleveringsfrist er medio juni.

Utbyggingsprosjektet E6 Sørkjosfjellet omfatter bygging av ny veg og tunnel gjennom Sørkjosfjellet, samt kryss E6/fv. 866 Langslett. Bygging av tunnel gjennom Sørkjosfjellet vil gi en mye bedre framkommelighet, redusere transportavstandene mellom Troms og Finnmark, og ikke minst eliminere antall stenginger av fjellet fordi mange tunge kjøretøy må ha assistanse.

Dagens E6 går over Sørkjosfjellet. Strekningen utgjør ca.10,5 km, den er svinget med bratte bakker. Flere steder er det fartsbegrensninger med anbefalt hastighet 40 km/t. En av stigningene er oppe i 9%. Strekningen er i dag en flaskehals, spesielt for tungtransport og kollektivtrafikk.

E6 er hovedvegforbindelsen gjennom Troms fylke i nord-sør retning, og Sørkjosfjellet er eneste innenlands vegforbindelse mellom de nordligste kommunene i Troms fylke og Finnmark.