Kystverket klar med konklusjon om Fedje-ubåt

Kystverket legger tirsdag formiddag fram sin anbefaling om hva de mener bør skje med ubåtvraket med kvikksølvlast som ligger på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland.

Den faglige anbefalingen om den tyske ubåten U864 blir overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klokka 11.30.

Det er to år siden Kystverket fikk i oppdrag av den rødgrønne regjeringen å foreta ytterligere utredninger av ulike alternativer med sikte på enten å heve kvikksølvlasten eller dekke til problemubåten fra andre verdenskrig. Siden 2003 har Kystverket anbefalt tildekking av ubåtvraket hele tre ganger.

Kystverket har benyttet seg av det de betegner som den beste nasjonale- og internasjonale fagekspertise som finnes på disse områdene.

– Det er gjort en ny meget grundig kartlegging av vraket av U864, blant annet for å finne ut hvordan tilstanden til vraket er, hvordan vraket ligger på havbunnen og hvordan forurensningssituasjonen er på havbunnen og i sjøen omkring vraket, opplyser Kystverket.

150 millioner

Totalt har utredningene kostet 150 millioner kroner, skriver Bergens Tidende.

– Maritime operasjoner koster mye penger. Dette er en svært kompleks sak hvor mange fagområder er involvert. Når det er sagt, må jeg understreke at alle midlene er brukt på oppdrag fra politikerne, sier Hans Petter Mortensholm som er prosjektleder for U-864 i Kystverket til avisen.

Mens den rødgrønne regjeringen vedtok både tildekking og heving av vraket, mente den borgerlige opposisjonen lenge at ubåten bør heves. Både Høyre og Fremskrittspartiet modererte seg i regjeringserklæringen etter maktskiftet i fjor høst, der det heter at de vil «sikre en miljømessig trygg og forsvarlig løsning for U-864».

Erstatning

I lokalsamfunnet på øya med sine 561 innbyggere er håpet at den siste anbefalingen betyr at så mye som mulig av kvikksølvet blir hevet, og at resten av vraket deretter blir tildekket.

– Nå må den sittende regjeringen være voksne nok til å gi samfunnet her en erstatning for den slitasjen denne prosessen har påført oss. Vi var en øy som skulle satse på turisme og opplevelser knyttet til fiske og havet. Hvem vil kjøpe en hytte her for å drive med fiske så lenge det ligger så mye kvikksølv utenfor kysten, sier Terje-Viktor Storemark til Bergens Tidende. Han driver butikken på øya og sitter i det kommunale formannskapet for Høyre.

– Nå må det skje noe ganske raskt. Dette har vært en stor belastning for utviklingen av Fedje-samfunnet, sier Storemark.