JerniaGruppen endrer navn til Centurie

Centurie er det nye navnet på JerniaGruppen med virkning fra og med i dag.

Selv om Jernia fremdeles er en viktig del av virksomheten, var det naturlig å endre navn på morselskapet til noe som omfavner alle selskapene i gruppen. Den sterke merkevaren Jernia består som før og forblir navnet på kjeden, det er kun holdingsselskapet som skifter navn. - Valget falt på Centurie, et navn som signaliserer gruppetilhørighet, kompetanse, ledelse, struktur, disiplin og stolthet, sier Knut Thjømøe, konserndirektør i Centurie.

Centurie eier Jerniakjeden i Norge, 57 prosent av Järniakjeden i Sverige, Bedre Hjem, en ny kjede i forbrukermarkedet, og Skandinavias største grossist innen kjøkkenutstyr F&H, med salgskontorer i Norge og Sverige og et eget innkjøpskontor i Kina (F&H Asia Ltd.). F&H er i tillegg en betydelig aktør i det danske markedet. Centurie er også deleier i agenturselskapet Gastronaut.

Det nye navnet er hentet fra romersk historie. Det romerske samfunnet skapte grunnpilarene for den moderne tids kultur, politikk, militærvesen og logistikk. Centurie var betegnelsen på en romersk tropp på omkring 100 legionærer som sammen med sin centurion fremsto som dyktige krigere og erobrere samt at de var aktet for strategi og teknikk. De var dessuten godt rustet og bevæpnet for både strid og samfunnsmessige vaktoppgaver.