Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser frem til at Follobanen er ferdig. –Folk skal kunne reise behagelig til og fra jobb uten å bli svett, sier han. Her er han i Bjørvika med utsikt mot sørøst fra Oslo S tidligere i dag.

Tjuvstarter fremtiden med Follobanen

Om et drøyt halvt år starter byggearbeidet av Follobanen – Norges største og dyreste samferdselsprosjekt noensinne.

Prosjektdirektør Erik Smith i Jernbaneverket redegjorde for fremdriften av det gigantiske Follobaneprosjektet.

–Å få kortet ned den daglige reisetiden til folk, gjør at man kan bo i byer og tettsteder i betydelige avstander fra Oslo, og samtidig jobbe i hovedstaden. Med Follobanen vil man se fremtidens reisemønster i forhold til hvor man bor og jobber, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien under Samferdselsdepartementets redegjørelse om Follobaneprosjektet i Bjørvika i dag.

Kostbart prosjekt

Regjeringen har fremmet forslag om en endelig kostnadsramme for Follobanen på 26,3 milliarder kroner, og en styringsramme på 24, 4 milliarder kroner.

–Så fremt Stortinget slutter seg til forslaget, gir vi med dette klarsignal for oppstart av prosjektet, sa Solvik-Olsen.

–Skal reise komfortabelt

En av kjepphestene for Frps samferdselsminister er at folk skal kunne komme komfortabelt til og fra jobb – selv uten å bruke bil.

–Jeg har stor forståelse for at folk vil reise behagelig uten stress og uten å bli svett. Sykler man til og fra jobb blir man svett, hvis man da ikke bruker el-sykkel. Det er bare det at el-sykkelen mangler en brummende V-åtter, sa Solvik-Olsen spøkefullt, og fikk applaus for den kommentaren.

–Skjønner folks bilbruk

Samferdselsministeren påpekte at han skjønte godt at folk velger bil fremfor kollektive transportmidler så lenge bilen gir mer frihet og komfort.

–Med bil kan man reise behagelig selv om man står i kø, og man blir ikke svett. Men reiser man med tog, kan man også jobbe på Ipaden samtidig. Derfor gjelder å få til komfortable og raske reisealternativer som det Follobanen vil bli, sa Solvik-Olsen.

Voldsom befolkningsvekst

Bakgrunnen for gigantprosjektet, som på en måte blir det første skrittet på veien til Intercity-trianglet (IC), er en voldsom befolkningsvekst som er beregnet til 30 prosent innen 2025. Dette innebærer 6-7 millioner flere reisende med tog per år enn i dag.

Med Follobanen vil reisetidsreduksjonen for IC-reisende fra Østfold og lokaltogreisende med Østre linje bli både betydelig og mer pålitelig. Sammen med andre prosjekter på Østfoldbanen vil Follobanen legge til rette for et togtilbud med flere avganger, og samtidig vil Follobanen gi flere avganger for det store antall lokaltogreisende mellom Oslo og Ski på dagens Østfoldbane.

–Unikt prosjekt

–Follobaneprosjektet er unikt, og det er et helhetlig megajernbane-prosjekt. Reisetiden mellom Oslo og Ski blir på bare 11 minutter, noe som muliggjøres med fire spor i full lengde. Det blir også en konfliktfri innføring til Oslo S, sa prosjektdirektør Erik Smith i Jernbaneverket.

Hele den 22 kilometer lange strekningen fra Oslo S til Ski blir det dobbeltspor, og 20 kilometer av denne blir i tunnel. På Ski etableres en helt ny stasjon som vil prege bybildet.

–Det blir Nordens lengste jernbanetunnel, orienterte Smith.

Komplisert infrastruktur

Det svært kostbare prosjektet har sammenheng med at den nye banen i all hovedsak går i tunnel med komplisert nærføring og mye annen infrastruktur. Dessuten kommer krevende innføringer av Follobanen til Oslo S og Ski stasjon. Under byggingen vil blant annet fire tunnelboremaskiner (TBM) blir brukt.

Ifølge regjeringen skal Follobanen kunne ferdigstilles i 2021.