Konkurransetilsynet ser på myndighetskrav

Konkurransetilsynet er nå i ferd med å gjennomgå konkurransesituasjonen i boligmarkedet. En sentral del av dette arbeidet blir å se nærmere på myndighetenes reguleringsregime.

At Norge har et meget strengt reguleringsregime, noe som blant annet gjør at det tar lang tid å utvikle nye boligfelt, er ikke noe nytt. Næringens mange aktører har i mange år klaget over strenge og rigide myndighetskrav.

I løpet av den senere tiden er denne utfordringen også noe regjeringen ser ut til å ha tatt inn over seg, og etter at de blå kom inn i posisjon, har vi sett enkelte justeringer, og flere vil forhåpentligvis komme.

Nytt er det derimot at Konkurransetilsynet ser på reguleringsregimet ut fra et konkurransehemmende perspektiv. Tilsynssjef Christine Meyer uttalte på Boligkonferansen tirsdag at dette vil bli en sentral del av utredningen de nå jobber med.

Tilsynet er i ferd med å undersøke hvorfor det ikke bygges nok boliger, og om boligene som bygges er mangfoldige nok slik at de tilfredsstiller etterspørselen. Det er spesielt to aspekter de jobber videre med; myndighetenes reguleringer synes å favorisere de store aktørene i boligbransjen samt at konsolideringen i bransjen vil kunne svekke konkurransen.

Meyer uttalte at myndighetenes krav bidrar til å gjøre boligene dyrere og at boligkjøperne kobles ut av utviklingsprosessen, og at etterspørselen etter rimelige nye boliger ikke dekkes og boligkjøpernes behov blir overstyrt av tekniske krav og standarder. Flere i salen var nok positivt overrasket over at hun kom med såpass konkrete tilbakemeldinger på arbeidet som de nå er i ferd med å utføre.

En justering av flere elementer i reguleringsregimet vil kunne bidra til at vi får flere og rimeligere boliger. Nå er det tydeligvis ikke alle som er enige i at Norge trenger flere boliger, som blant annet Swedbanks Harald Magnus Andreassen som også innledet under boligkonferansen. Dette er mange sterkt uenige i, blant annet konkurransedirektøren som mener det helt klart ikke bygges nok boliger i Norge.

Konkurransetilsynets ferdige rapport vil komme ved årsskiftet. Det skal bli spennende å høre hvilke konklusjoner de her kommer med. Men enda mer spennende blir det å se hva de tenker å gjøre med disse konklusjonene. Kommer de til å arbeide for at det blir enda bedre konkurranse ved å hindre en ytterligere konsolidering i bransjen? Og hva vil de gjøre om konklusjonen blir at reguleringsregimet er sterkt konkurransehemmende. Vil de gå aktivt inn for å påvirke endringer i reguleringsbestemmelsene, og hvilke muligheter vil de eventuelt ha for å kunne bevege seg i dette området?