Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vi må lære av ulykkene

Publisert: 11.05.2014 08:58. Sist endret: 11.05.2014 21:57.

Veimyndighetene har siden 2005 hemmeligholdt 1.548 rapporter som omhandler dødsulykker på norske veier, skriver VG. Det er sterkt å beklage. Dessverre opplever vi mye hemmelighold når det gjelder ulykker også i byggenæringen. Nylig var jeg på et temamøte i NFF (Fjellsprengningsforeningen) hvor en rekke foredragsholdere ga nyttige innspill i denne saken.

  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris

  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka
  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim
  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorPer Helge Pedersen

Det brukes ofte store ressurser i å etterforske ulykker som fører til dødsfall og alvorlig personskader. Men det er vanskelig å få ut opplysninger om disse ulykkene i ettertid. Ofte tar det år før man får en konklusjon.

For vår del mener vi at større åpenhet om slike ulykker er viktig. Vi er ikke ute etter å finne syndebukker, men vi ønsker at vi skal lære av de feil som fører til ulykkene. Større åpenhet vil føre til at man kan forebygge på en bedre måte – og man kan få prosedyrer og holdninger som gjør at slike ulykker ikke skjer igjen.

I byggenæringen er det lagt ned et betydelig arbeid i å få større forståelse for HMS. For noen år siden var hjelmbruk, sikkerhetsbriller, hørselvern m v noe som folk så på som «plunder og heft» for å få jobben gjort. Enkelte mente at slikt utstyr ikke var for «voksne menn». Heldigvis har dette endret seg. Det er ikke tvil om at mange ulykker er unngått på grunn av bedre sikkerhetsutstyr, bedre holdninger og kunnskap.

Men fortsatt skjer det for mange ulykker. Dessverre ser vi en ny trend. Mange av ulykkene skyldes ikke uoppmerksomhet og slurv, men årsaken til at ulykkene skjer er langt vanskeligere å finne. Ofte kan det være en prosjekteringsfeil som fører til en ulykke. Det kan være en alvorlig glipp eller det kan være en serie små feil som til slutt ender i den store katastrofen. Mange av dem som tegner og beregner store byggeprosjekter har aldri gjort en praktisk jobb på en byggeplass. Det er også feil. Alle som utdannes til ingeniører og arkitekter burde hatt en viss praksisperiode på et bygg eller et anlegg. Nå ser vi at det kommer tegninger som ikke er byggbare,  må man ofte improvisere på byggeplassen. Det kan bli fatalt.

Selvsagt er det viktig å finne ut hva årsaken til en ulykke er, men like viktig er det å fortelle om hvorfor ulykken skjedde. Det hjelper lite å forklare ulykken i en rapport som senere blir satt i en perm som støver ned. Dette materialet må frem i lyset. Det må brukes aktivt i sikkerhetsopplæringen – og det kan også være en god ide å presentere årsaken til slike ulykker i en kanal som Byggeindustrien og på bygg.no. Dette er mediekanaler som når veldig mange mennesker i byggenæringen.

Byggenæringen og myndighetene må sette seg ned for å finne ut hvordan man skal bli flinkere på dette området.

Og vegvesenet må selvsagt finne en ny og bedre praksis når det gjelder rapporteringen av alvorlige ulykker.

Nøkkelord:

 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks-banen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen