Her møtte byråd for bytutvikling, Baard Folke Fredriksen, et førtitalls eiendomsutviklere, entreprenører og representanter for øvrig næringsliv, som gjennom innlegg og gruppearbeid hadde som mål å peke på hvordan man skal lykkes å gjennomføre hovedmålene i den foreslåtte planen. Møtet var i regi NHO Oslo og Akershus, Norsk Eiendom og EBA Oslo, Akershus og Østfold.
Knutepunkter
- Planen legger opp til en knutepunktbasert utvikling, kompakt og banebasert. At den er juridisk bindende vil gi større forutsigbarhet, sa Fredriksen i møtet.
Han slo samtidig fast at kanskje den største utfordringen for planen er å få på plass de store infrastrukturinvesteringene som trengs i hovedstaden, herunder T-banenettet.
- Her trenger vi hjelp fra staten, sa Fredriksen.
Han understreket at utviklingen av knutepunkter ikke bare skal defineres av sin funksjon, men også sin kvalitet.
I høyden
Blant innspillene som ble presentert byråden, var behov for å samarbeide med andre kommuner like mye som med utbyggere og brukergrupper i Oslo. Mange trakk også frem behov for sykkelveier, samt behov for å bygge mer i høyden. Så godt som alle pekte på viktigheten av blandet arealbruk i tilknytning til knutepunkter.
- Skal vi ha høy utnyttelse i knutepunktene samtidig som gode bo- og utearealer, er vi nødt til å bygge høyere, sa Skanskas Jan Christian Ruud.
Kommuneplanen, som har et perspektiv fram til 2030, har høringsfrist 30. mai. Fredagens møte vil danne grunnlag for det videre arbeid med de tre organisasjonenes høringsuttalelser til planen.