Fare for storstreik i 21 norske havner

Dersom meklingen ikke fører fram innen midnatt, kan det bli streik i nesten alle landets havner bortsett fra Mosjøen fra lørdag.

– Vi har en del utfordringer som vi må forsere, men det er litt tidlig å si noe, for det jobbes aktivt i begge delegasjonene, sier mekler Carl Petter Martinsen til NTB fredag ettermiddag.

– Samlet er det en god del som gjenstår, tilføyer Martinsen.

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) mener en streik vil få store konsekvenser fordi den vil ramme såpass bredt.

– Det betyr at lossing og lasting av båter blir stoppet, sier nestleder Lars M. Johnsen i NTF til NTB.

Rammer ikke folk flest

Folk flest vil imidlertid ikke merke en streik med det første, og passasjertrafikken blir ikke berørt.

– For vanlige folk vil det ta tid før en streik merkes fordi godset som ikke blir losset, inneholder forbruksvarer som skal ut i butikker etter hvert. Derfor er det ikke noen grunn for folk flest til å hamstre, sier Johnsen.

Det LO-tilknyttede forbundet er i ringen hos Riksmekleren for andre dag fredag, sammen med NHO Logistikk og Transport.

Strid om tariff

Dersom meklingen ikke fører til en løsning innen midnatt fredag, går til sammen 292 losse- og lastearbeidere ved 21 norske havner fra Kristiansand til Hammerfest ut i streik.

Bakgrunnen for konflikten er ifølge NTF at arbeidsgiverne mener forbundets tariffavtaler ikke skal gjelde på privat område. Fagforeningen mener det vil kunne åpne for at havneeiere kan leie bort havner til private drivere og påstå at havnene dermed er private, for således å kvitte seg med tariffavtaler.

– NHOs mål er å innsnevre havnearbeidernes rettigheter. Arbeidsgiverne har sagt opp tariffavtaler, og det kan vi ikke akseptere, sier Johnsen.

– Ugyldig fortrinnsrett

NHO mener havnearbeidernes fortrinnsrett i losse- og lasteoverenskomstene, som forplikter bedriftene til å gi oppdrag til NTFs losse- og lastekontorer og arbeidere, ikke er gyldig ved streik.

«Etter NHOs syn kan bedrifter tilsluttet losse- og lasteoverenskomstene sette inn egne ansatte uten at dette representerer tariffbrudd eller streikebryteri», heter det i en pressemelding fra NHO Logistikk og Transport fredag.

NHO mener overenskomstene gir en førsterett, men ikke monopol på arbeidet.

«Dersom losse- og lastekontorer eller enkeltstående gjenger gjør det klart at de avstår fra å benytte fortrinnsretten, er tariffavtalene ikke til hinder for at bedriften utfører arbeidet i egen regi», mener arbeidsgiveren, som oppfordrer bedrifter som vil tildele losse- og lastearbeid til andre, om å ha «beredskap for mottiltak».

– Ulovlig

NTF mener på sin side at det er streikebryteri dersom andre overtar arbeid omfattet av fortrinnsretten ved en streik.

– NHO har oppfordret til streikebryteri. Vi har også fått meldinger om at våre folk skal sperres ute av havneområdet, og det er nok ulovlig, hevder Johnsen i NTF.

NHO påpeker at losse- og lastearbeidere som er i streik ikke har behov for adgang til havneterminalene ettersom de ikke skal jobbe.

Dersom det blir streik, vil NTF gi dispensasjon for konteinere med medisinsk utstyr. Dessuten vil passasjertrafikken gå som normalt.

– Pressmiddelet vårt er å ramme de store havneeierne økonomisk, så passasjerferjene vil ikke bli berørt, sier Johnsen i NTF.