– Det har i mange år vært lagt til rette for det arbeidet vi nå ser resultatet av, sier Veidekke-sjef Arne Giske. (Arkivfoto: Arve Brekkhus)

Flying start for Giske

Men Veidekkes ferske toppsjef avviser at de gode resultatene er en Giske-effekt.

– Klart det er hyggelig å oppleve å kunne legge frem så gode resultater for Veidekke. Det er slik jeg håper det skal være som toppsjef, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke til Byggeindustrien etter å ha levert et resultat for første kvartal 2014 med sterk vekst og resultatfremgang.

Men på direkte spørsmål om vi nå ser en Giske-effekt siden han nå har sittet som konsernsjef siden i fjor sommer, svarer han avvisende.

Ventet utløsning

– På vår generalforsamling i går (onsdag) oppsummerte jeg 2013 med å fremheve at dette er like mye Terje Venolds verk. Som konsernsjef ut første halvår i fjor hadde han gjennom mange år lagt til rette for det arbeidet vi nå ser resultatet av, fremholder Giske

– Selv har jeg jobbet i alle ledd i Veidekke i 13 år og kjenner konsernet inngående. Utløsningen vi nå ser, har vi prøvd å legge til rette for og ventet på at skulle komme. Dette har Terje og jeg vært enige om, legger han til.

Ser bra ut

Veidekke-sjefen vil ikke være konkret når det gjelder forventninger til omsetning og resultat ved årsslutt 2014.

– Det bildet som vi nå har søkt å tegne, er at konsernet er i positiv utvikling. Vi har poengtert at ordrebeholdningen og ordresammensetningen er bedre enn for ett år siden. Dessuten er marginene i ordrebeholdningen bedre nå. Dette gjelder for entreprenørvirksomheten, sier Giske og fortsetter:

– Innen industrivirksomheten har vi tatt svært gode posisjoner på veivedlikehold overfor Statens vegvesen, men også når det gjeler asfaltering på nye veiprosjekter. Dette har vi stor tro på at skal gi seg utsalg i gode resultater for inneværende år.

Bolig-joker

Giske fremholder det norske boligmarkedet som jokeren for resultatutviklingen i 2014.

– I dette markedet er det ingen annen oppskrift enn å være tro mot egne prinsipper. Det er å lage gode prosjekter tilpasset markedet og kundene samt å sørge for et forhåndssalg som tilfredsstiller kravene vi har satt som er 50 prosent. Da oppnår vi en balansert risiko i porteføljen og i selskapets balanse.

– I fjor oppnådde Veidekke en omsetning på 21 milliarder. Kan du sin noe mer eksakt hvor det vil havne i år med bakgrunn i den begrunnede optimismen knyttet til ordrebeholdningen?

– Det vi har sagt, og som er basert på historiske tall, er at Veidekke i snitt over lang tid har hatt en årlig vekst som i hovedsak har vært organisk, på 10-15 prosent. Men det viktigste for meg og aksjonærene er å prioritere lønnsomhet. Hovedoppgaven er å jobbe for det, og her tror vi mye ligger til rette. Så får vi bare håpe at vi ikke opplever noen glipptak som kan ødelegge for dette.

For få Sverige-boliger

– Hva er du minst fornøyd med i det gode resultatet du nå har lagt frem?

– Jeg var ansvarlig for eiendomsvirksomheten før jeg ble konsernsjef. Og akkurat nå er jeg misfornøyd med at vi ikke har klart å få frem flere salgsklare boliger i et oppadgående svensk boligmarked. Dette hadde jeg virkelig ønsket at vi hadde fått til. Her skulle vi vært bedre posisjonert gjennom å ha vært flinkere til å få regulert flere prosjekter inn i våre salgshyller.

Tunnel-posisjonering

Giske har imidlertid tatt grep for å bedre kapasitetsutnyttelsen til den svenske anleggsvirksomheten som vil kunne bidra til lønnsomhetsforbedring på dette området. I Stockholmsområdet skal svenske myndigheter sette i gang et stort veitunnelprosjekt i 30 milliarder-klassen. Dette er delt inn i fem tunnelparseller kombinert med tilførselsveier hvor Veidekke etter eget utsagn skal være godt posisjonert. For tiden pågår prekvalifisering. Kontraktene vil ventelig komme ut i markedet på slutten av året.

Giske avviser at Veidekke er en taper når det gjelder å sikre seg store samferdselsprosjekter for tiden.

– Det har vært en tid nå med mange vei- og baneprosjekter. Som ledd i en bevisst strategi har vi prøvd å oppnå en bedre balanse gjennom å sikre oss andre typer anleggsprosjekter som parkeringshall i fjell og utbyggingen på Gardermoen, opplyser han.