Streik i Norwegian

Meklingen mellom Norwegian og de kabinansatte i Norwegian endte i brudd natt til onsdag. Dermed er Norwegians første arbeidskonflikt et faktum. Partene var ikke i nærheten av å bli enige.

Fra onsdag morgen tas én kabinansatt ut i streik, men det får ingen konsekvenser for trafikken i første omgang.

Parat og NHO Luftfart sto så langt fra hverandre etter vel 13 timers mekling at mekler Bjørn Lillebergen konstaterte at det ikke var grunnlag for å legge fram et forslag som kunne forventes å bli anbefalt av begge parter. Natt til onsdag klokken 1.17 gikk derfor partene fra hverandre og streiken i Norwegian var et faktum.

Leder i Norwegian Kabinforening, Marit Lindèn, sier hovedkravet er enkelt og at det koster ikke en krone for verken direktør Bjørn Kjos eller Norwegian.

– Det eneste vi krevde er å videreføre dagens avtaler, sier Lindèn i en pressemelding.

Manglende vilje

Parats forhandlingssjef Turid Svendsen sier Norwegian viser en fullstendig manglende vilje til å komme arbeidstakerne i møte.

– I mine snart 25 år i denne bransjen, har jeg aldri opplevd maken til oppførsel fra en arbeidsgiver under en mekling. I tillegg har selskapet i form av en SMS, og et styrereferat presentert av styrelederen i tirsdagens VG, fremsatt direkte trusler midt under meklingen, sier Svendsen.

Årsaken til bruddet er ifølge Svendsen at selskapet ikke ønsket å møte kabinforeningen på et eneste krav.

– Vi har nå behov for å fordøye inntrykkene fra kvelden, dette er ikke hverdagskost, selv for oss som jobber med disse spørsmålene i det daglige, sier hun.

– Dyre krav

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian avviser at Parats krav ikke koster noe. Hun mener de ville hatt vidtrekkende konsekvenser.

– Norwegian gikk fra ytelsespensjon til innskuddspensjon for alle ansatte for snart halvannet år siden, og det har vært krav om reversering av det. Det andre er at verken NHO eller Norwegian kunne akseptere krav om en tariffavtale med et selskap som de ansatte ikke er ansatt i, og heller ikke at en norsk tariffavtale skulle gjelde for en dansk bedrift, sier Skånvik til NRK.

– Det har store konsekvenser hvis man rokker ved organiseringen som ble besluttet av vårt styre i fjor, som går på at man skal ha et holdingselskap og datterselskap i operativ drift. Det danner grunnlaget for at vi har finansieringen på flyene fremover, sier hun.

Hun vil heller ikke beklage at det ble sendt ut en SMS fra Norwegian om konsekvensene av en konflikt.

– Det var helt nødvendig. Det ville vært uhørt å ikke informere de ansatte om en styrebeslutning. Vi var nødt til å gå ut med denne informasjonen.

– Truet med lockout

Bakgrunnen for det beskjedne streikeuttaket er ifølge Parat at NHO Luftfart i praksis truet med lockout ved å begjære meklingen avsluttet innen midnatt natt til onsdag. NHO Luftfart har avvist fremstillingen, men svaret fra arbeidstakerorganisasjonen var uansett å varsle plassfratredelse for én kabinansatt.

Hensikten er naturligvis å trappe opp streiken senere, men når dette skjer er usikkert. Årsaken er at det skal forhandles både i Norge og i Danmark fordi de kabinansatte er ansatt i to ulike selskaper. Grepet har gjort situasjonen unødvendig komplisert, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB tirsdag.

– De siste ukene har vi jobbet for å komme i en posisjon hvor vi kan streike samtidig i begge land dersom vi ikke blir enige med Norwegian. Dette er veldig viktig for oss og henger sammen med kravet om en felles tariffavtale, sa han.

Utvidelse tidligst søndag

Streiken i Norge utløser en 14 dagers meklingsfrist i Danmark. Denne kan forlenges med inntil fem dager, men kan også avsluttes tidligere, men ikke før fem dager er gått.

Dette betyr at en eventuell streik i Danmark tidligst vil være et faktum søndag. Dersom det blir streik i Danmark, vil Parat sende varsel om plassfratredelse for flere kabinansatte i Norge. Til sammen vil over 1.000 kabinansatte i de to landene da være i streik.

Konflikten vil i første omgang berøre innenriksflyginger i Norge, samt flyginger ut av Norge og Danmark. Langruter mellom Skandinavia og USA eller Asia vil gå som normalt. Det gjelder også ruter som betjenes av medarbeidere i Stockholm, Helsingfors, London eller basene i Spania.

– Vi vil gjøre vårt ytterste for at passasjerene blir ivaretatt på best mulig måte i henhold til EUs regelverk, sier flyselskapet.