Førstepremie i en gründerkonkurranse og en premie på 250.000 kroner i tjenester fra Scandinavian Sales Design og nettutvikleren Konsept-IT har gitt Paal Karlung og mesterpris.no luft under vingene.

Starter anbudsside for mesterbedrifter

Malermesteren Paal Karlung har sett seg lei på useriøse bedrifter som tjener grovt på svart arbeid. Nå har han startet en egen anbudsside der kun mesterbedrifter og autoriserte elektroinstallatører får tilby tjenester.

– Jeg vil ta opp kampen med de andre anbudsportalene som i stor grad er blitt børser for svart arbeid og useriøse aktører. Primæroppgaven blir å skaffe mesterne oppdrag samtidig som jeg ønsker å få mestertittelen til å skinne igjen, sier gründeren og malermesteren Paal Karlung til Byggeindustrien.

Den nye anbudsnettsiden Mesterpris.no ble lansert i midten av april, og ett av hovedkravene som stilles til håndverkerfirmaene er at de er medlemmer av mesterbrevordningen.

For elektrikerfirma er kravet at de er autoriserte installatører.

– Selvsagt finnes det håndverkere uten fagbrev som er både seriøse og flinke, men slik reglene er i dag lider byggenæringen under at det er altfor lett å starte egen bedrift. Det stilles ikke krav om kompetanse, sier han.

Drev malerfirma

Karlung har selv vært maler i 28 år og i 15 år drev han sitt eget malerfirma i Asker og Bærum. Oppdragene kom jevnt og trutt inntil det for noen år siden var full stopp.

– Over natta gikk alt av jobber gikk via de nye anbudsportalene. Jeg ble med på dansen en periode jeg også, men plutselig ble jeg assosiert med useriøse selskaper som i hovedsak ble drevet av utenlandske aktører. Det ble umulig å konkurrere på pris med de utgiftene jeg hadde, og kundene spurte om jeg var advokat da jeg presenterte mine timepriser på 450 kroner, sier Karlung.

Han beskriver utviklingen for malerbransjen og andre mesterfag som skremmende.

– Da jeg selv ble maler, så man opp til malermesterne. De kunne yrket sitt, de tjente penger og de hadde lærlinger. Nå har alt bare falt ned i hull, sier han.

Milliardbutikk på nett

Formidling av anbudstjenester på nett har på få år blitt milliardbutikk i Norge. En av de dominerende aktørene, Finn Oppdrag, anslår at de alene omsetter håndverkertjenester for rundt tre milliarder i året gjennom sine nettsider.

– Vi ønsker konkurransen fra Mesterpris velkommen, men er uenige med Karlung når han mener vi fungerer som en børs for svart arbeid, sier direktør Christopher Ringvold i Finn Oppdrag til Byggeindustrien.

Finn Oppdrag ønsker konkurransen velkommen

Ringvold sier de gjør mange grep for å komme problemet med svart arbeid til livs.

– Vi gjennomgår alt som kommer inn av oppdrag manuelt, ser etter de som tydelig er på jakt etter svarte tjenester og luker dem ut. Vi prøver dessuten så langt vi kan å stimulere forbrukere til å gjøre riktige valg, både gjennom å tilgjengeliggjøre kontrakter og å varsle hvilke risikoer man tar når man handler svart.

– Når det gjelder håndverkerne, så sperrer vi dem ute når vi kan bevise om de tilbyr arbeid svart, sier Ringvold og legger til at de også samarbeider med mesterbrevnemnda og viser i annonsene om bedriftene er mesterbrevorganisert eller ikke.

Oppfordrer til hvitt arbeid

Også Mittanbud.no har som flere av konkurrentene i anbudsmarkedet opplevd å bli stemplet som en formidler av svart arbeid. I en pressemelding sa nylig mittanbud-sjef Håvard Bungum at de useriøse aktørene på nettsidene deres er færre en noen gang.

– Jeg kan bare si at vi oppfordrer alle til å betale hvitt og sjekke kvalifikasjonene via evalueringene. Vi har hatt våre oppgjør med noen useriøse, men de blir færre og færre fordi vi plukker de ut når de avslører seg selv, sa Bungum og la til:

– Vi gir forbrukerne klare råd om hvordan de bør opptre før de inngår avtale, ikke minst å sørge for hvitt arbeid med både arbeidskontrakt og kvittering. Vår «hemmelighet» er den trygghet det gir for brukerne når nye kunder kan lese hva tidligere kunder synes om jobber håndverkere har gjort, sa Bungum.