Terex har lansert de nye kompaktgravemaskinene TW85, TW110 og TC125 som både leverer mer effekt og har et redusert drivstofforbruk.

Nye kompaktgravere fra Terex

Terex lanserer tre nye kompakte gravemaskiner – gravemaskinene på hjul TW85 og TW110 og den middels store beltegravemaskinen TC125.

Maskinene produseres ved Terex Compact Germanys fabrikk i Crailsheim. De er utstyrt med dieselmotorer som oppfyller utslippskravene i EU-standarden Steg IIIB (tilsvarer US-standarden EPA Tier 4 interim). Gravemaskinene har også selskapets egenutviklede styrings- og betjeningssystem "Terex Smart Control", ifølge en pressemelding fra Terex.

–Bærekraftig forbedring

–Ved å konsentrere oss om vår kjernekompetanse, kompakte anleggsmaskiner, oppnår vi en bærekraftig forbedring av produktene. De nye kompakte gravemaskinene fra Terex er ikke bare renere, vi har også gått et stort skritt videre i utviklingen for å tilby kundene forbedringer som virkelig monner slik som målbar økning i ytelsen, merkbar forbedring av betjeningskomforten, og dermed økt effektivitet og produktivitet, sier Peter Hirschel, direktør i Terex Compact Germany GmbH, om generasjonsskiftet.

Mindre forurensning

De nye motorvariantene har en ytelse som ligger 10 til 14 prosent over forgjengermodellene (avhengig av modellen), samtidig som drivstofforbruket er redusert og utslippet av skadelige stoffer er betraktelig mindre. I alle tre gravemaskinene brukes en nyutviklet vannkjølt 4-sylindret turbodieselmotor med ladeluftkjøling og kjølt eksosretur. Denne motoren er et eksempel på konsekvent av motorer med mindre kubikk.: Økt ytelse kombinert med redusert slagvolum.

Høyere ytelse

Til tross for at slagvolumet er rundt 10 prosent mindre, har motoren en ytelse som er betraktelig høyere enn forgjengermodellen. Ved nominelt turtall på 2000 o/min er effekten 74,4 kW (101 hk) i TW85 og 85 KW (116 hk) i TW110 hhv. TC125. Motoren har elektronisk styrt høytrykks ”common rail”-innsprøyting og maksimalt dreiemoment på 410 Nm (ved 1600 o/min).

Ikke dieselpartikkelfilter

Motoren har i begge effektvariantene rundt 90 prosent lavere verdier for utslipp sammenlignet med forgjengermodellene, og har ikke dieselpartikkelfilter. Den kombinerer lavere forbruk med høyere ytelse (opptil 14 prosent høyere enn forgjengeren), mindre støyutslipp og lavere vedlikeholdskostnader. Og best av alt: Denne forbedringen gir høyere kapasitet på arbeidsredskapet, ettersom effektiviteten til hydraulikkoljetransporten økes. Dermed har arbeidsredskapet større kraftreserver.

Terex Smart Control

Den andre store nyheten er Terex Smart Control (TSC) – et helt nytt styrings- og betjeningssystem. Det har en ny styringselektronikk og ny joystick- og instrumentdesign.

–Terex Smart Control er helt og holdent utviklet hos oss. Vårt mål var å forbedre brukervennligheten, betjeningskomforten, ytelsen og ergonomien; alt fra førerens perspektiv. Det er ikke føreren som skal tilpasse seg etter gravemaskinen, det er gravemaskinen som skal tilpasse seg etter førerens behov, sier Maik Schulze, leder for konstruksjons- og utviklingsavdelingen i Terex.

Forbedrer effektiviteten

–Føreren får mange muligheter til å gripe direkte inn i maskinens ytelse ved bruk av programvaren, via displayet. Dette gjelder for eksempel innstilling av hydraulikken til tilleggsstyrekretsene, forklarer Maik Schulze.

–Med en konfigurasjonsinnstilling som er optimal for bruksområdet sparer føreren tid og kan konsentrere seg om sine egentlige oppgaver, utdyper Maik Schulze.

Økt arbeidskomfort bidrar også til at føreren kan få utført jobben mer effektivt. Med programvaren kan føreren stille inn funksjoner som for eksempel klimaanlegget etter egne ønsker og behov. Navigeringen gjennom menyene til alle funksjonene skjer via fliser, slik man er vant til fra smarttelefoner. Dermed trenger man så å si ingen tilvenningstid.

Servicevennlig

De elektriske komponentene er lette å komme til, noe som er en stor fordel ved service og vedlikehold. Alle releene og sikringene er tilgjengelige fra bakken, og serviceluken kan åpnes uten verktøy. Dessuten er alle hovedkomponentene i hydraulikken under førerhuset fjernet. Dermed er det ikke lenger nødvendig å tippe frem førerhuset. Terex har utstyrt sin nye gravemaskingenerasjon med et GPS-grensesnitt. Med tilsvarende tilleggsutstyr koblet til dette kan service- og vedlikeholdsrelevante data sendes trådløst til en sentral server, slik at arbeidet til maskinparkens tjenesteleverandører kan forbedres.