Prosjektkoordinator Henrik Wildenschild med et eksemplar av elgskremmeren. Disse er nå montert langs fire strekninger i Nord-Norge. Foto: Torild Heimdal, Statens vegvesen

Vegvesenet «roper» på elgen

Små, blinkende og hylende enheter montert langs veien skal varsle elgen om at det er biler i nærheten.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

De fleste elgvarslingssystemer varsler bilistene om at det er elg i området. Dette systemet gjør det motsatte, nemlig å varsle elg om at biler nærmer seg.

Systemet består av små, solcelledrevne enheter som plasseres langs veien. Disse registrerer lyset fra biler, og svarer med å blinke, samtidig som de produserer en høyfrekvent lyd. Tanken er å skremme elgen fra å krysse vegen.

– I Østerrike rapporterer veimyndighetene om langt færre påkjørsler av hjort i områder hvor systemet er testet. Vi håper at det kan ha en tilsvarende effekt på elgen her hjemme, sier prosjektkoordinator Henrik Wildenschild i pressemeldingen.

Første test på elg

I mørket fanger enhetene opp billys fra opp til 300 meters avstand. Boksene kan dessuten seriekobles, slik at den første enheten aktiverer den neste. På den måten økes varslingslengden.

– Vi er de første til å teste ut dette systemet på elg. Vi er optimistiske, med tanke på at elg og hjort er nært beslektet. Men svarene får vi først etter å ha prøvd ut dette en stund, sier Wildenschild.

Flere tusen påkjørsler årlig

I likhet med i mange andre land er viltpåkjørsler et stort problem i Norge. I 2013 ble over 7.000 hjortevilt påkjørt på vegene, hvorav rundt 2.000 elg, ifølge Hjorteviltregisteret.

I perioden 2005-2011 ble det registrert 583 tilfeller av personskader som følge av kollisjon med vilt. 16 personer mistet livet, 50 ble hardt skadd og 517 pådro seg lettere skader, skriver Vegvesenet.

Evaluering etter to år

Prøveprosjektet er av to års varighet. Fire strekninger i Nord-Norge er valgt ut for prøveprosjektet; to i Troms og to i Nordland. Disse er på til sammen ca. 13,5 kilometer.

– Dette er områder hvor det ferdes mye elg, og hvor det er registrert en del påkjørsler. I tillegg vil vi velge ut fire tilsvarende strekninger for kontroll etter at prosjektet er avsluttet, forteller Wildenschild.

Tilbakemeldinger fra publikum, Viltnemda og ettersøksringene vil også kunne gi viktige bidrag i evalueringsarbeidet, heter det i pressemeldingen fra Vegvesenet.