Varoddbrua må repareres. (Arkivfoto)

Reparasjoner på Varoddbrua

Den gamle Varoddbrua på E18 i Kristiansand har igjen fått en skade på fugen mellom bru og landkar. En fuge på den gamle brua er blitt ødelagt, og skal skiftes.

– Natt til 30. april vil det bli nattestenging på brua i tidsrommet 22-06, sier byggeleder Kjetil Dybvik i Statens vegvesen i en pressemelding.

Trafikken blir i stengeperioden dirigeret via den nye Varoddbrua.

– Det skal da legges på plater som skal dekke over skaden, slik at trafikken kan gå som normalt på dagtid med redusert hastighet til 50 km/t.

Når reparasjonsarbeidene starter i neste uke, vil det bli normal trafikk på dagtid med redusert hastighet til 50 km/t. Det blir nattestenging av gammel bru. Også da vil trafikken bli omdirigert via den nye Varoddbrua, som da får toveis trafikk.

Det kan ta opptil tre uker å reparere fugen. Det må skiftes bolter og støpes ny betong, for å reparere skaden som har oppstått.

– Statens vegvesen oppfordrer til å ta hensyn til de pågående arbeider, og overholde fartsgrensen i området. Spesielt når det er manuell dirigering på natta, er sikkerheten til personellet svært viktig, sier Kjetil Dybvik.

Gamle Varoddbrua er en hengebro som går over utløpet av Topdalsfjorden. E18 i østgående løp går her i to kjørefelt. Broen er 618 meter lang, og største spenn er 337 meter med fri høyde 32 meter. Broen har 8 spenn.

Varoddbrua ble åpnet 20. oktober 1956 og var bompengefinansiert. I 1994 stod det ferdig ny Varoddbru hvor vestgående trafikk går i to kjørefelt, i tillegg til gang- og sykkelfelt. Det skal bygges ny Varoddbru som skal erstatte den gamle, planen er at den skal stå ferdig i 2019.