Drammensveien 131

Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

Ridehustomta i Drammensveien lå ubenyttet i flere år, men nå har Skanska Norge nettopp ferdigstilt og overlevert et kontorbygg til Berner Gruppen AS. Yara International ASA flytter noen hundre meter fra hovedkontoret i Bygdøy Allé og vil være eneste leietaker for de vel 9.000 kvadratmeterne sentralt på Skøyen.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: Kontorbygg

Totalareal BRA: 9.080 kvm

Byggherre:
Oslo Ridehus (Berner Gruppen)

Totalentreprenør: Skanska Norge

Kontraktssum eks mva:
250 millioner kroner

Arkitekt: Mellbye Arkitektur Interiør

LARK:
Landskapsarkitektene Berg & Dyring

Rådgivere: RIBR: Norconsult l RIA: Brekke & Strand Akustikk l RIG: Albert Ølnes l RI VVS: Deltatek l RIE: Electronova l RIB: Skanska

Underentreprenører/leverandører: Rør: Bærum Rørleggerbedrift l Ventilasjon: Haaland Klima l Elektro: Leithe og Christiansen l Heis: Otis l Graving: Tor Lunde l Rystelses-
målinger: SBV Consult l Spunt og peling: Entreprenørservice l Sparkling og epoxy: Epoxy Betong Service l Kalkstabilisering: Dmixab l Råbygg: Contiga l Brannisolering og -tetting: Firesafe l Murerarbeid: Viking Entreprenør l Fasadearbeider, stein-
kledning: Naturstein Montering l Fasadevasksystem og leider: Noracon l Røykluker og -gardin: Bramo l Stål-
dører: Brann og Sikkerhetsforum l Taktekking: Hesselberg Tak l Stål-
trapper, trapperekkverk og vaske-
kanter: EMVC l Glass- og alu.fasade, vinduer og dører: Saint-Gobain Bøckmann l Solavskjerming: Scandic l Maler og støvbinding betong: Magnusson l Gulvbelegg: BBM l Systemhimling: Acusto l Storkjøkken: Myhrvold l Kjerneboring: Mimax Asfalt & Betong

Ridehuset på Skøyen hadde oppstart i 1932 og var en institusjon for ridesporten og -miljøet i Norge i mange år. Til og med daværende kronprins Harald tok ride-
timer der i begynnelsen av femtiårene. Det ble drevet som rideskole frem til 1990-tallet. Men med sin sentrale beliggenhet ble dette tomtestykket, og et etter hvert slitt ridehus med staller, svært så attraktivt for videre utvikling.

Basert på et vinnerutkast fra Mellbye Arkitektur Interiør i 1999, hadde eieren fra den gang søkt og fått ramme-tillatelse. Den ble imidlertid ikke benyttet og utløp i 2003. Etter at Berner Gruppen overtok tomta i 2007, ble det børstet støv av de gamle planene – fremdeles med Mellbye Arkitektur Interiør ved tegnebordet. Dette er en tomt og et prosjekt det har vært knyttet mange ideer og planer til. Så har da også saksgangen rundt utbyg-gingsplanene og en viss nabomotstand gjort prosessen svært lang.

Oppbrutte volumer
– Vi tegnet det om og søkte på nytt, men ville beholde det vi syntes fungerte best fra den opprinnelige konkur-ransen. Ingen dispensasjons-søknader ble godtatt, reguleringen sier fire til sju etasjer. Etasjehøyder og stramme byggelinjer har vært retningsgivende for formdanningen. Tomta ligger med nyere kontorbygg på alle kanter, men også med gamle teglbygninger på motsatt side av Drammensveien. I tillegg er det både eneboliger og lavblokker i bakkant. Vi ønsket å svare på denne bebyggelsen, og bryte opp volumet og unngå en stor kloss, sier sivilarkitekt og partner Camilla Aasgaard i Mellbye Arkitektur Interiør.

Trapper ned
Drammensveien 131 dannes av to bygningskropper som sammen danner et rektangel. Den stramme steinfasaden langs Drammensveien møter en markant, men avrundet baugspiss i sør (kalt «Yarahjørnet»). Den bølger seg rundt bygget i nordøst.
Et inn-trukket hovedinngangsparti skal være inkluderende og inviterende til gatelivet utenfor. Bygget trapper ned fra sju etasjer i front, til fem og seks etasjer henholdsvis i sørøst, nordvest og i nord. Et underjordisk parkeringsanlegg på 3.000 kvm med lager og tekniske rom ligger under bygningskroppen og på baksiden der det er nedkjøringsrampe fra vest.

Skanska Norge signerte totalentreprisekontrakten med en verdi på ca. 250 millioner kroner i november 2011 og hadde fysisk oppstart i juni året etter. Da var det tre etasjers høye Ridehuset for lengst revet. Hele Skøyenområdet har vanskelige grunn-forhold. Med flere næringsbygg på merittlista der de siste årene var Skanska smertelig klar over de utfordringene som ventet; bløt leire og høy grunnvannstand.

– Bygget står på ca. 160 stålkjernepeler, som går til mellom 20 og 30 meter til fjell. På grunn av nabobebyggelse tett inntil bygge-gropa, måtte vi ha svevespunt med innvendig avstivning med 13 til 15 meter lange spuntmåler. Det var et puslespill for å holde spunten på plass med fortløpende kalkstabilisering, seksjonsvis utgraving og støping. Dette arbeidet var svært detaljert prosjektert og planlagt, og gikk helt etter planen. Grunnvannet står nå opptil to meter på kjellerveggen, sier prosjektleder i Skanska Norge, Ståle Håkull.

Trangt og trafikkert
Spuntnålene følger nesten eiendomsgrensa slavisk så plass og logistikk måtte nødvendigvis bli trang og krevende. Dram-
mensveien har både trikkespor og sykkelfelt som sperret for dem, men da man omsider fikk leie sykkelfeltet fra kommunen kunne all lossing og inn- og uttransport skje innenfor eget byggegjerde.

Raskt tett bygg
Bæresystemet er tradisjonelt med stålkjernepeler, plasstøpte konstruksjoner i kjeller, hulldekker, stålsøyler og veggskiver i betong.

– På grunn av tidsaspektet måtte vi gjøre noen provisoriske tiltak for å holde bygget tørt før det var tett. For å hindre vanninnsig til etasjene, tettet vi over ståldragerne og hadde vannsuging ved nedbør. Dette hadde vi ekstremt fokus på og gjorde at vi klarte å holde bygget tørt. Vi ble dermed ferdig såpass tidlig at vi fikk en kontrollert sluttfase. De to siste månedene har hovedsakelig vært satt av til innregulering og befaring, forteller Håkull.

Redusert glassareal
– Bygget det var gitt rammetillatelse på hadde relativt store glassfelt og vinduer i fasadene. Men da man ønsket et bygg med energimerke B, måtte vi ta en runde på arealmengden med glass. Løsningen ble å opprettholde det opprinnelige fasadeuttrykkets rytme og balanse ved at størrelsen på vindusåpningene ble beholdt, men det ble lagt inn en isolert brystning, som ble kledt med farget glass, forklarer Aasgaard.

Åpen organisering
På et tidlig tidspunkt var det lagt opp til flere leietakere, med blant annet doble heisbatterier. Et stykke ut i prosessen bestemte Yara seg for å leie alle arealene. Kantina ligger i første etasje mot sørøst, her vil det også bli en «breakfast-club» ut mot Drammensveien. De ansatte kommer fra lokaler med en horisontal inndeling.

– Nå var det et ønske om fokus på vertikal kommunikasjon. Hovedtrappen går igjennom alle etasjer og åpner seg opp mot mingleområdet i Yarahjørnet som igjen åpner seg opp mot Drammensveien og Skøyen, sier Aasgaard.

Innvendig er det en generell høy grad av finish, med en kvalitet over vanlig standard. I resepsjonen er det en utsmykkende corianvegg på nesten 100 kvm med landbruksmotiver som referer til Yaras hovedgeskjeft. På gulvet er det hvit terrazzo med tilslag av gylne fargetoner. Himlingen er lyse eikespiler i nordiske toner, som også fortsetter ut under det inntrukne inngangspartiet. Bortsett fra i møteromavdelingen i første samt kantine og i de to øverste etasjene er det tepper på alle gulv. Interiørarkitekt er IARK.

– Skanska har alltid fokus på ryddighet på byggeplassen, dette er noe vi vet bidrar til færre ulykker og skader. Det har vist seg her også, det er null registrerte fraværsskader i byggeperioden. Vi har også hatt et veldig godt samarbeid med Yara, Mellbye Arkitektur Interiør og byggherre Berner Gruppen, avslutter Håkull.


Flere prosjekter