Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Skanska og Strabag bygger nye Ulriken tunnel med TBM

Prosjekteringssjef i Jernbaneverket Knut Karevoll

Publisert: 28.04.2014 10:40. Sist endret: 28.04.2014 10:42.

Dette markerer starten på en ny tid i jernbanebyggingen i Norge, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.

  • Ekstremværet Frank inntar Nord-Norge med ekstreme vindkast sammen med sterk kulde

  • Solberg kjørt på klima i Stortinget

  • Magnus Eriksson får direktørrolle i Atkins Norge

  • BNL: Bra med forlengelse av koronatiltakene

Nettleder

Hva nå, Helse Møre og Romsdal?

Les også:

  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ekstremværet Frank inntar Nord-Norge med ekstreme vindkast sammen med sterk kulde
  • Solberg kjørt på klima i Stortinget
  • Magnus Eriksson får direktørrolle i Atkins Norge
  • BNL: Bra med forlengelse av koronatiltakene
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Norske bedrifter har spart milliarder på digitale møter
  • Gravemaskiner settes inn i letingen etter de omkomne i Gjerdrum
  • Volvo leverte elektriske kompaktmaskiner til K Baugerød Anlegg og Veidekke
  • EPTEC Energi styrker seg i Trondheim
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det er et arbeidsfelleskap mellom Skanska Norge AS og østerriske Strabag AG som er innstilt til hovedkontrakten på et av de største byggeprosjektene på vestlandet.

Nye Ulriken tunnel blir den første jernbanetunnelen i Norge som skal drives med tunnelboremaskin.

Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder, og tunnelboremaskinen som skal benyttes vil ha en diameter på 9,3 meter. Dette er den største TBM-maskinen som hittil har vært benyttet til en samferdselstunnel i Norge.

Jernbaneverket valgte ved utlysningen av kontrakten en utradisjonell modell der entreprenørene fikk velge om man ønsket å drive ut den 7,8 km lange tunnelen i Bergen ved hjelp av tradisjonell sprengning eller bruk av tunnelboremaskin (TBM). Det er første gang Jernbaneverket har latt det være opp til markedet å velge drivemetode, og det har vært knyttet stor spenning til hvilken metode som ville komme best ut.

Interessen for kontrakten har vært svært stor og man fikk inn hele 11 tilbud. Flere av entreprenørene gav også tilbud på begge drivemetoder.

Jernbaneverket er meget godt fornøyd både med konkurransen og med JV Skanska Strabag sitt tilbud som pekte seg ut som det helt klart gunstigste.

- Det er interessant for oss å konstatere at det er tunnelboremaskin som kommer best ut i konkurransen, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås. - Dette tyder på at vi har valgt rett strategi for Follobanen som også skal drives med TBM.

Man må tilbake til 80-tallet for å finne tidligere erfaringer med tunneldrift med TBM innen samferdsel da tre veitunneler ble bygget ved hjelp av denne metoden. To av disse tunnelene ligger nettopp i Bergen, og den siste av dem stod ferdig for 25 år siden.

Nye Ulriken tunnel vil bedre kapasiteten både for gods- og persontrafikken, samt øke sikkerheten ved at det blir rømningstunneler mellom ny og eksisterende tunnel.

Kontrakten kan formelt undertegnes når klagefristen på 10 dager er utløpt. Kontraktsigneringen er planlagt å foregå den 7. mai i Bergen.

Nøkkelord:

Kontrakter, Anlegg, Tunnel
 

Skanska-sjefen:
- Jeg har i mine
25 år i bransjen ikke opplevd maken til prosess

 

Anbefaler
Skanska-avbestilling

 

Beregning:
En sykepleier kan kun kjøpe 1 av 40 boliger i Oslo

 

Volvo leverte elektriske kompaktmaskiner til
K Baugerød Anlegg
og Veidekke

 

Magnus Eriksson får direktørrolle i Atkins Norge

 

BNL:
Bra med forlengelse av koronatiltakene

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen