Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Drill & blast-kontrakten på Follobanen ut i markedet

Publisert: 25.04.2014 13:43. Sist endret: 27.04.2014 11:08.

Tilbudsgrunnlag er sendt ut til selskaper som har prekvalifisert seg til tilbudskonkurranse om Follobanens drill & blast-kontrakt.

  • Vidar Solberg ansatt som salgssjef i CCL Norway

  • Looping til topps i designkonkurranse om sirkulær byggeplass-emballasje

  • Anbefaler Skanska-avbestilling i Molde

  • Union Eiendomskapital inngår samarbeid med Novaform

Nettleder

Koronakrisens tapere er fremtiden

Les også:

  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
  • Utfordrer byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Vidar Solberg ansatt som salgssjef i CCL Norway
  • Looping til topps i designkonkurranse om sirkulær byggeplass-emballasje
  • Anbefaler Skanska-avbestilling i Molde
  • Union Eiendomskapital inngår samarbeid med Novaform
  • Nav: 3.300 flere arbeidssøkere den siste uken
  • Private aktører vil ha hurtigtog mellom Oslo og Stockholm
  • XL-BYGG med ny butikk på Hjelmeland
  • Norsk anbudstjeneste satser i Sverige
  • Vegvesenet og Nye veier vil løfte klimarisiko inn i beslutningsprosesser
  • Hunder har gjort markeringer i skredområdet i Gjerdrum
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter

Flere kontrakter

  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
  • Veidekke fikk vedlikeholdsjobb for Bane NOR
  • Skanska utvikler kunstmuseum og teater i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Dette er en stor totalkontrakt som omfatter tunnelarbeid med tradisjonell sprengning og mekanisk bryting i Ekebergåsen.

Tunnelarbeidet i Follobaneprosjektet er delt inn i to; en kontrakt for boring av tunnel med fire tunnelboremaskiner (TBM) og en for konvensjonell driving (drill & blast). Til sammen utgjør de to kontraktene arbeidet med det som blir Norges hittil lengste jernbanetunnel.

Stor konkurranse

I overkant av 30 selskaper eller sammenslutninger fra hele Europa og fra Asia deltok i prekvalifisering for tunnelarbeidene i Follobaneprosjektet. Jernbaneverket/Follobanen har vurdert og valgt selskaper ut fra deres kapasitet, arbeidserfaring og soliditet.

Det er seks parter/selskaper som får konkurrere om drill & blast- kontrakten:

* Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragados (Norge – Tyskland – Spania)

* Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)

* Et arbeidsfellesskap (JV) mellom selskapene SALINI, IMPREGILO og CSC Impresa Costruzioni (Italia – Italia – Sveits)

* AF gruppen Norge (Norge)

* Obrascon Huarte Lain (Spania)

* Società italiana per condotte d’acqua (Italia

Urbane utfordringer

Drill & blast- kontrakten omfatter tekniske utfordringer i et område av hovedstaden der det allerede er en rekke fjellanlegg. Follobanen skal passere gjennom dette området. I de mest krevende områdene har Jernbaneverket valgt mekanisk brytning som metode. Med denne metoden ivaretas sikkerheten til de som arbeider på anlegget og sikkerheten til naboer og andre berørte i anleggsperioden, på aller beste måte.

Entreprenørene får frist til 18. august med å levere inn sine tilbud. Kontraktsignering er planlagt 14. desember 2014. De arbeidene som denne totalkontrakten omfatter, skal etter planen være ferdig sommeren 2018. Hele Follobaneprosjektet har nå sluttdato 2021.

Norges største landbaserte prosjekt

Det er i alt fire, store EPC-kontrakter eller totalkontrakter i Follobaneprosjektet. Jernbaneverket er byggherre. I tillegg til de to tunnelkontraktene, omfatter en av kontraktene innføring av den nye banen til Oslo S og en kontrakt gjelder strekningen Langhus-Ski (inkludert bygging av kollektivknutepunktet nye Ski stasjon).

Follobanen er innerste del av InterCity-utbyggingen sørover fra Oslo.

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane, Tunnel, Jernbaneverket
 

Anbefaler
Skanska-avbestilling

 

Vegvesenet og Nye veier vil løfte klimarisiko inn i beslutningsprosesser

 

Samler fire modulbygg-selskaper under samme paraply

 

VVS Norge passerte én milliard i innkjøp fra Brødrene Dahl

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen