Dette er trasèvalgene for ferjefri E39 i Møre og Romsdal

Samferdselsdepartementet har, etter drøftinger i regjeringen, fastsatt hvilke hovedløsninger som skal legges til grunn for videre planlegging av E39-utbygging i Møre og Romsdal.

- Det er gjort valg for trase for kryssing av Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden. Fjordkryssingene vil omfatte mye nybrottsarbeid. Statens vegvesen vil derfor arbeide videre med teknologiske løsninger som er trygge, effektive og miljøvennlige. Valgene som nå er tatt handler om langsiktige løsninger, men vi legger også fram grep som bedrer trafikkforholdene på kort sikt, inntil man får ferjefrie løsninger på plass, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding i dag.

Disse hovedløsningene, eller ” konseptene”, skal legges til grunn for videre planlegging av tre delstrekninger på E39 i Møre og Romsdal:

E39 Volda – Ålesund: Kryssing av Storfjorden

Alternativet Hafast, det vil si vegsamband Hareid – Sula, skal legges til grunn for framtidig trasé for E39. Hvilken bruløsning som skal legges til grunn for kryssing av Sulafjorden må utredes videre. Løsning for kryssing av Vartdalsfjorden må også utredes videre, heter det i meldingen fra Samferdselsdepartementet.

I første omgang skal det arbeides videre med økt ferjefrekvens over Storfjorden (ferjesambandet Festøy – Solevåg).

Prioritering av tiltak på strekningen blir nærmere vurdert i arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-2027.

E39 Ålesund – Bergsøya: Kryssing av Romsdalsfjorden

Videre planlegging skal på kort sikt ta utgangspunkt i ” Konsept K2, Tautrakonseptet over Ørskogfjellet” (undersjøisk tunnel under øya Tautra over til Otrøya, deretter hengebru over Julsundet) og ”Konsept K3 Tautrakonseptet, Solnørdalen” (Det samme som K2, men gjennom Solnørdalen i stedet for over Ørskogfjellet).

Videre planlegging av strekningen Molde – Bergsøya tar utgangspunkt i dagens trasé fra Molde.

Prioritering av tiltak på strekninga blir nærmere vurdert i arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-2027.

E39 Bergsøya – Valsøya: Kryssing av Halsafjorden

Videre planlegging skal på kort sikt ta utgangspunkt i et konsept med økt frekvens i ferjesambandet over Halsafjorden.

På lengre sikt skal planleggingen ta utgangspunkt i en løsinng med hengebru over fjorden.

Prioritering av tiltak på strekninga blir vurdert nærmere i arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-2027.

- Regjeringen viser med dette at vi er villige til å sjå på både de langsiktige og kortsiktige utfordringene med å krysse Halsafjorden, sier samferdselsministeren.