Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

E6 gjennom Gudbrandsdalen blir én milliard dyrere

E6-utbyggingen mellom Frya og Sjoa blir én milliard kroner dyre enn  beregnet. Dette bildet er fra Frya-Vinstra, en kontrakt der Statens vegvesen imidlertid traff godt med kostnadskalkylene (foto: Jørn Hindklev).

Publisert: 09.04.2014 09:43. Sist endret: 09.04.2014 12:11.

Statens vegvesen mener et hett entreprenørmarked er årsaken til at kostnadene for ny E6 mellom Frya og Sjoa blir én milliard kroner dyrere enn forventet.

  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom

  • To nye ledere til Fornebubanen

  • Oppdagelse i nedlagt japansk atomkraftverk kan være nøkkelen til romersk superbetong

  • Har redusert saltbruken på riksveiene

Nettleder

Boligskillet

Les også:

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • To nye ledere til Fornebubanen
  • Oppdagelse i nedlagt japansk atomkraftverk kan være nøkkelen til romersk superbetong
  • Har redusert saltbruken på riksveiene
  • Biltema har bygget nytt varehus i Namsos
  • Frp og Sp vil åpne for kraftutbygging i vernede vassdrag
  • Boligskillet
  • Baneservice ISO 14001-sertifisert
  • Over 800 er fremdeles evakuert i Gjerdrum
  • Regnværet gir ingen konsekvenser for anleggsarbeidet i skredgropen på Ask
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom

Flere kontrakter

  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorJørn Hindklev

Det er avisa GD som onsdag presenterer nyheten. Statens vegvesen mener årsaken er sammensatt, men retter likevel pekefingeren mot et presset entreprenørmarked.

─ Siste kontrakt som ble inngått, Vinstra-Sjoa, ble 30 prosent dyrere enn beregnet og endte på 1,59 milliarder. Mye fordi entreprenørmarkedet er under press for tida. Det er mer enn nok å gjøre. Firmaene kan velge og vrake i oppdrag med priser deretter, sier prosjektleder Øyvind Moshagen til GD.

─ Markedet er et usikkerhetsmoment

Han påpeker at det er en vanskelig og nesten umulig oppgave å treffe klokkerent med kalkylene i planleggingsfasen.

─ Markedet har vært påpekt som et stort usikkerhetsmoment hele tida. Jeg mener vi har hatt fornuftige kalkyler hele vegen, det viser ikke minst anbudet på Frya-Vinstra hvor vi traff veldig godt. Men i det siste har markedet utviklet seg mye raskere enn antatt og vi var sånn sett uheldige og traff en «topp». Det fordyrer, sier han til avisa.

Moshagen sier til Byggeindustrien at Statens vegvesen hadde dårlig timing med utlysningen av kontrakten Vinstra – Sjoa høsten 2013.

─ Vi kom sist i køen av fire store milliardutlysinger og flere store aktører falt fra underveis i prosessen. Blant annet kastet Hæhre Entreprenør og Bilfinger kortene i vår anbudsprosess. Begge disse firmaene har kort tid etter fått milliardentrepriser. Dette illustrerer markedet godt med henhold til svingninger, kommenterer han.

nrk.no melder at det opprinnelige budsjettet for Frya-Sjoa-utbyggingen var på 5 milliarder kroner. Det betyr en kostnadsoverskridelse på ca. 20 prosent.

Statssekretær Bård Hoksrud vil ha fullt trykk på videre E6-utbygging i Gudbrandsdalen og tror ikke de kraftige fordyrelsene får konsekvenser for videre framdrift i prosjektet.

– Det er ikke noe som tyder på det. Vi ønsker fortgang i vegutbyggingen, ikke utsettelser, kommenterer han til GD. Hoksrud var imidlertid ikke kjent med saken før avisa tok kontakt.

Staten vil ta det meste av ekstrakostnadene, men fordyrelsene vil medføre at bilistene får en ekstraregning på 123 millioner kroner. Det betyr 4-5 kroner høyere bompengesats enn først antatt på strekningen Ringebu-Otta.

Moshagen nevner også «ytre faktorer» som årsak til at det nå blir en bom i forhold til kostnadsberegningene. Han sier til GD at flom og nedbør er eksempler hvor det har kommet nye krav som gjelder for hele strekningen i Gudbrandsdalen.

─ Pluss på moms til slutt og det blir store summer av det, sier han. 

Vekslende marked

Prosjektsjef i Implenia, Trond Johansen, bekrefter til GD at det er stor virksomhet for tiden og at det kan være vanskelig å beregne priser.

– Markedet svinger, eller er vekslende, vil jeg vel heller si. På en del områder kan det bli dyrere, på andre områder billigere. Jeg vet blant annet at det er en del ledig kapasitet i forhold til tunnelutbygging for tida. Generelt er Vinstra-Sjoa en stor jobb som skal gjøres på kort tid. Det er ikke så enkelt å beregne sånne kostnader på forhånd. Det ble gitt tre anbud på jobben, en var dyrere enn oss, den andre noenlunde lik, sier Johansen til GD.

Les også:
  • E6 Vinstra-Sjoa-utbygging i gang
  • Frykter ny storflom i Innlandet
  • Dette er tidenes største veikontrakt
  • Se glimt fra byggingen av E6 Frya-Sjoa


Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen, E6
 

Oppdagelse i nedlagt japansk atomkraftverk kan være nøkkelen til romersk superbetong

 

Helseforetaket avbestilte Skanska-kontrakten

 

Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

 

To nye ledere til Fornebubanen

 

Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom

 

Vedum: - Viktig likestilling av de som eier og leaser anleggsmaskiner


Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen