<p>Gulli bru bare noen timer før Skanska har skøvet ut den siste betongseksjonen. <br></p>Brua er endelig på plass. Foto:Georg Ståle Brødholt/Statens vegvesenUnder siste lanseringen var det 34 mann i sving, to på hver akse og en på hver søyle. Alle hadde oppgaven med å putte inn teflonplater slik at brukassa skulle skli på brusøylene.Prosjektleder overbygning Gregor GucwaFra venstre seniorkonsulent Jan-Ola Sundin, byggeleder Ole-Petter Jensen, prosjektleder overbygning Gregor Gucwa, prosjektsjef Geir Ståland og prosjektleder underbyging Lars-Erik Lindberg.Lars-Erik Lindberg, prosjektleder underbygning.Seniorkonsulent Jan-Ola Sundin i Statens vegvesen

Skanska skjøv på plass 21.500 tonn

Tirsdag lanserte Skanska ut den siste seksjonen av Gulli Bru (se bilder).

Skanska sto for en liten milepæl i norsk bruhistorie da de tirsdag kunne skyve på plass den 741 meter lange Gulli bru, som er en del av E16-utbyggingen mellom Slomarka og Kongsvinger. Vi må nemlig tilbake til 80-tallet for å finne det siste norske betongbruprosjektet hvor man tok i bruk den såkalte framskyvingsmetoden.

Prosjektsjef Geir Ståland i Skanska Norge

Fabrikkområde på land

Under byggingen av Gulli bru har Skanska etablert et lite fabrikkområde på land hvor de har støpt til sammen 30 seksjoner på cirka 25 meter. Etter hvert som seksjonene har blitt ferdig har de blitt skjøvet ut over Glomma. I alt 21.500 tonn var i bevegelse da de siste meterne av brua kom på plass.

– Dette er måten å bygge bro på, sier en tydelig fornøyd Geir Ståland, prosjektsjef i Skanska Norge, mens han følger utskyvingen av den siste seksjonen.

Sikker og rasjonell

Ståland forteller at han ved flere tilfeller har foreslått å ta i bruk framskyvingsmetoden. Han er derfor veldig glad for at Statens vegvesen nå gikk for metoden som han beskriver som både sikker og rasjonell.

– Erfaringene vi har gjort oss ved dette prosjektet er veldig positive. Vi får satse på at også Statens vegvesen har oppdaget at dette er en god måte å bygge bruer på, sier Ståland til Byggeindustrien.

Byggeleder Ole-Petter Jensen i Statens vegvesen.

Roser metoden

Byggeleder Ole-Petter Jensen i Statens vegvesen roser også framskyvingsmetoden.

- Dette har gått smertefritt. Det er veldig positivt å gjennomføre betongarbeidene på samme sted på land og under tak. Når man jobber på denne måten er det lettere å etablere rutiner og man får gjort HMS-tiltak som følger produksjonen hele veien. Det er også en stor fordel å slippe å stå over elven å jobbe og man kan bygge uavhengig av vær. Det meste blir forutsigbart, sier Jensen.

Her kan du se animasjonsvideo av framskyvingsmetoden

Polsk kompetanse

Skanska har hentet både utstyr og kompetanse på framskyvingsmetoden fra Skanska Polen. Betongarbeiderne kommer fra Skanska i Tsjekkia, i tillegg til norske fagarbeidere.

Aas-Jakobsen er brukonsulent, men Skanska har også benyttet en polsk konsulent som er ekspert på byggemetoden.

Du kan lese mer om metoden og prosjektet i nr. 7 av Byggeindustrien som kommer ut 2. mai.