Den første kontrakten er på forberedende arbeider inn mot Oslo S og har en verdi på ca 50 millioner kroner. Kontrakten innbefatter forgraving og masseutskiftning før spunt; rivning av noen objekter i spuntlinje; fjerning av kabler og gamle jernbanetekniske anlegg. Alt arbeid vil utføres med arkeologisk overvåking. I tillegg skal Skanska montere en midlertidig bru med tilhørende jernbaneteknisk anlegg.
Den andre kontrakten er på forberedende arbeider i andre enden av Follotunnelen, nærmere bestemt i området utløp av Follotunnelen og nye Ski stasjon. Denne kontrakten har en verdi på ca 140 millioner kroner. Kontrakten innbefatter etablering av anleggsveier; grunnstabilisering (KC pæling); omlegging av en bekk med en tre hundre meter lang fjelltunnel; prefabrikasjon av en kjørekulvert som skal monteres under spor i påska 2015 samt opparbeidelse av et riggområde på 45 mål som skal brukes under de kommende store arbeidene på Follobanen og Ski stasjon.
- Vi er godt fornøyd med å sikre oss disse kontraktene som har en profil som står godt til vår kompetanse og gjennomføringsevne i det lokale anleggsmarkedet på Østlandet. Prosjektene vil bli gjennomført i et arbeidsfellesskap mellom region Industri, Bro og Marine og vårt spesialistselskap Marthinsen & Duvholt, forteller Steinar Myhre, konserndirektør i Skanska med ansvar for anleggsvirksomheten.
- Nøkkelord
- Kontrakter
- Jernbane
- Skanska
- Anlegg