De nye endringsagentene mottok hver sin endringsagentpakke: Nettbrett-deksler med tastatur og en offisiell invitasjon til å delta i debatt om byggenæringen på digitale plattformer.

Bygg21 mobiliserer 160 nye endringsagenter

160 aktører fra byggenæringen har sagt ‘ja’ til å delta aktivt i Bygg21s digitale satsning for å øke produktiviteten og kvaliteten i norsk byggenæring.

– Endringspakkene skal hjelpe aktører i byggenæringen med å delta på digitale plattformer, slik at vi kan få mest mulig involvering og debatt, sier styreleder i Bygg21, Petter Eiken.

Med et foredrag, en paneldebatt og endringsagentpakker var Bygg21 en sentral aktør under dag nummer to av Byggedagene.

– Målet mitt med dagen var å utfordre byggeaktører til å delta aktivt for å forebygge problemer i morgendagens byggeprosjekt. Jeg mener byggenæringen må konsentrere seg om fremsnakking av byggenæringen, samhandling og innovasjon. Det virket som jeg hadde salen med meg da jeg snakket om dette, sier Eiken.

Engasjerte endringsagenter

I løpet av et par timer signerte 160 av deltagerne på Byggedagene under på at de vil opptre som endringsagenter.
– Som vi vet fra 007 trenger alle agenter riktig utstyr. De nye endringsagentene mottok hver sin endringsagentpakke: Nettbrett-deksler med tastatur og en offisiell invitasjon til å delta i debatt om byggenæringen på digitale plattformer, heter det i en melding fra Bygg21.

– Jeg synes dette var et veldig godt initiativ og kommer til å teste ut å gi innspill til Bygg21 gjennom sosiale medier, sier Hans Joachim Motzfeldt, seniorrådgiver i Rockwool.

Svein Harald Larsen, fagsjef for utdanning i Norsk Teknologi syntes det var en god idé å invitere til debatt i sosiale medier og kommer til å ta denne idéen med seg videre til egne konferanser.

– Jeg er opptatt av omdømmet til byggenæringen. Dersom næringen har et dårlig omdømme får aktørene i næringen også et dårlig omdømme. Norsk Teknologi har først og fremst gitt innspill til Halvor Langseth i styret til Bygg21, og det kommer vi også til å gjøre i fortsettelsen. Men sosiale medier vil være et fint supplement til å følge med i debatten og gi innspill, sier Larsen.

Markedssjef i JM Byggholt, Merete Løberg, er enig med Larsen og kommer også til å delta på de sosiale medieplattformene til Bygg21.

– Jeg er opptatt av at næringen skal komme videre. Det finnes ufattelig mange muligheter for næringen til å vise fram andre sider enn «cowboy»-siden som det ofte fokuseres på i media, sier Løberg.

Tiltro til Byggenæringen

Konserndirektør i SINTEF Byggforsk, Hanne Rønneberg, var tidlig ute med å delta i debatten Bygg21 har startet på LinkedIn og Twitter.

– Jeg tror dette kommer til å bli veldig bra. Jeg har selv delt ut iPad til alle i min ledergruppe, og nå har flere av dem til og med fått tastatur. Sidekvinnen min under Byggedagene har hatt Twitterkonto lenge, men hadde aldri Twitret før i dag. Hennes to første tweets handlet om Bygg21, så dette virker lovende.

I sitt innlegg under Byggedagene fremmet statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartmentet, Per-Willy Amundsen, at regjeringen ser fram til dialog, innspill og samspill sammen med byggenæringen og Bygg21 for å gjøre næringen bedre.