Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Tilrår veg- og togløysing til 33 milliardar

Ill. Statens vegvesen

Publisert: 01.04.2014 15:12. Sist endret: 01.04.2014 15:15.

Veg og jernbane side om side, nye tunnelar og betydeleg reduksjon i reisetida. I dag la Statens vegvesen og Jernbaneverket fram tilrådinga om kva som vil vere dei beste trasevala for tog og veg mellom Voss og Arna i framtida.

  • Flest søkere fikk lærekontrakt innen bygg- og anleggsteknikk

  • Eiere av svenske hytter saksøker staten for å slippe karantene

  • Kommunegeologen i Oslo anbefaler overvåking av grunnforholdene før bygging av nytt Rikshospital

  • Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag

Nettleder

Digitaliseringens år

Les også:

  • Fremtidens kontorer
  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Sverre Molvik

«Vi må tenke nytt om miljø»
Les mer

Les også:

  • Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel
    Merete Bellingmo
  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flest søkere fikk lærekontrakt innen bygg- og anleggsteknikk
  • Eiere av svenske hytter saksøker staten for å slippe karantene
  • Kommunegeologen i Oslo anbefaler overvåking av grunnforholdene før bygging av nytt Rikshospital
  • Ap og Rødt vil ha omkamp på omstridte pensjonsforslag
  • Smitterisiko på flyturer
  • Caritas: Mange arbeidsinnvandrere tester seg ikke av frykt for arbeidsgiver
  • Digitaliseringens år
  • Vgs- og grunnskoleeksamen henger i en tynn tråd
  • Haaland AS satser på Romerike
  • Anbefaler å dele opp Molde-sykehuset i flere entrepriser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Norconsult signerte rammeavtale med Forsvarsbygg

Flere kontrakter

  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

I 2012 fekk Jernbaneverket og Statens vegvesen i oppdrag frå Samferdsledepartementet å utarbeide ein KVU for strekninga Voss-Arna. Dette arbeidet er no ferdig, og resultatet vart overlevert tirsdag.

Les også:Ny vei og bane mellom Voss og Arna kan koste 52 milliarder

Prosjektet si anbefaling til løysing vart presentert i samband med at statsråd Ketil Solvik-Olsen mottok KVU’en av vegdirektør Terje Moe Gustavsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Prosjektet si tilråding
Etter eit omfattande arbeid har etatane landa på eit alternativ (K5) som blant anna inneber forslag om 4-feltsveg mellom Arna og Romslo og ny 2-feltsveg vidare til Voss. Den sistenemnde vegstrekninga vil ha korte dagsoner i 12.5 meters breidde, samt midtrekkverk. Vegbana i tunnelane vil vere 10,5 meter breie med midtfelt, og ikkje minst med rømmingsmoglegheit til jernbanetunnelen som vil gå parallelt med vegtunnelane.

For jernbana sin del er forslaget dobbeltspor med stopp i Arna, Vaksdal, Stanghelle, Dale, Bolstad og Voss.

- Vi har hatt eit godt samarbeid undervegs, No satsar vi på at vi får halda fram med felles organisering og finansiering, seier vegdirektør Terje Moe Gustavsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger.

- Det sparar store investeringsvolum, særleg ved at vi slepp å bygga separate rømmingsvegar.

Vidare arbeid
K5-alternativet vert lagt til grunn for vidare planlegging etter plan- og bygningslova. Utbygginga bør gå som eit felles tiltak, med samla finansiering og organisering. Totalkostnad er 33 milliarder kroner.

- Vi ser optimistisk på å få til ein god planprosess, med bakgrunn i det gode samarbeidet vi har hatt med kommunane, Hordaland fylkeskommune ogFylkesmannen i Hordaland undervegs i KVU-arbeidet, seier regionvegsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen Region vest.

- Vi har utfordringar med store tunnelmassar som helst skal brukast til nyttige føremål. Men ein del må nok deponerast, og her har vi starta dialogen på ein konstruktiv måte.

Planavklaringar må vera på plass til arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-27.

Trygt og effektivt
Dei utløysande behova for KVU-prosjektet på E16 var på kort sikt å redusere talet på trafikkulukker, og på lengre sikt sikre ein trygg, påliteleg og effektiv transport på strekninga.

- Med dette alternativet meiner vi å innfri bestillinga frå departementet. Vi klarar å flytte meir gods og kollektivtrafikk over på ei ny og effektiv jernbane, samstundes som vi får ein tryggare og betre veg for bilistane. Med denne satsinga gjer vi betydelege grep for å betre aust-vest korridoren både for privat- og godstrafikken, seier Gustavsen og Enger.

Nøkkelord:

 

Anbefaler å dele opp Molde-sykehuset i flere entrepriser

 

Veidekke skjerper reglene for sjåfører fra utlandet
– er unntatt regler for karantene og test

 

Senterparti-lederen og NRK-profilen pusset opp NAV-møbler:
- Millioner å spare på gjenbruk
i det offentlige

 

Flest søkere fikk lærekontrakt innen bygg- og anleggsteknikk

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen