Byggmakker best på miljø

Norges største undersøkelse om hvilke virksomheter som forbrukerne opplever som best på miljø og sosialt ansvar har kåret Byggmakker som vinner i byggevarehandelen.

– Jeg tar dette som en anerkjennelse for det langsiktige arbeidet vi har lagt ned, særlig når det gjelder energieffektivisering, sier markedsdirektør Henning Johansen i Byggmakker.

Sustainable Brand Insight har spurt 5000 nordmenn om hvilke av de 140 mest kjente merkevarene i landet som de mener er mest bærekraftig. I undersøkelsen får Byggmakker en hederlig 35. plass totalt, men går til topp blant byggevarekjedene. Byggmakker øker sin score fra 26% i 2013 til hele 41% i årets undersøkelse.

Byggmakker med flere miljøambassadører

Ifølge seniorpartner Erik Héden hos Sustainable Brand Insight, og som står bak undersøkelsen, øker forbrukernes interesse for miljø og samfunnsansvar. – Det innebærer også at de søker mer kunnskap. At Byggmakker øker såpass mye fra året før betyr at forbrukerne bedre forstår hvordan Byggmakker jobber med disse spørsmålene og er positive til det de ser. Som en av de ledende byggevarekjedene i Norge er Byggmakker nå i ferd med å skaffe seg flere ambassadører for sitt arbeid med miljø- og samfunnsansvar, sier Héden.

Langsiktig arbeid

Byggmakker har ifølge Henning Johansen i flere år jobbet aktivt med miljø- og samfunnsansvar og synes det er veldig hyggelig at kundene setter pris på det arbeidet som er gjort. - Det skyldes både at vi har eiere, Kesko, som er veldig opptatt av dette og som har vunnet flere internasjonale priser for sitt arbeid med samfunnsansvar. I Byggmakker har vi også jobbet aktivt med å miljøfyrtårn sertifisere flere av våre butikker, vi har svanemerkede produkter, tar ikke inn eller selger ulovlig regnskogstømmer og vi har samarbeidet med Redd Barna om å bygge skoler i Kambodsja. For oss har det vært viktig å gjøre det enkelt for kundene våre å ta de rette miljøvalgene, sier Johansen.

Fokus på energieffektivisering

- Den siste rapporten fra FNs klimapanel, og som ble presentert i dag, viser hvor alvorlig klimatrusselen er. Og den påvirker allerede oss i Norge, med både våtere klima og økt ”ruskevær”. I Byggmakker har vi i mange år jobbet med de utfordringene de nye klimaendringene får for byggsektoren og vært spesielt opptatt av energieffektivitet. Vi har derfor de siste årene kurset og skolert årlig over 1500 håndverkere i hvordan de kan bidra til å redusere energiutslippene til boliger. Mange av våre proffkunder er gjennom ENOVA også godkjent som lokale energirådgivere. Til høsten lanserer vi et energikonsept ovenfor norske forbrukere, og er selvsagt også spent på når regjeringen lanserer sitt skattedrag for ENØK-tiltak. Det vil kunne ha positiv betydning for å redusere de norske klimautslippene, sier Johansen.