Budsjettet positivt for innbyggerne i Akershus

- Dette er et budsjettforslag som er positivt for innbyggerne i Akershus. Vi får penger til å fullføre allerede igangsatte veiprosjekter. Samtidig blir det økt fokus på trafikksikkerhet og gang- og sykkelveier. Bompenger bidrar i tillegg til økt utbygging av kollektivknutepunkter, sier vegsjef Stein Fyksen i en kommentar til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2002.

I budsjettforslaget er det satt av 615 millioner kroner til investering i Akershus i 2002, mot en bevilgning på ca. 565 millioner kroner i 2001. Av dette utgjør bompenger 277 millioner kroner mot 302 millioner kroner året før. Regjeringen legger opp til en oppfølging av intensjonene i Nasjonal transportplan. For Akershus sin del betyr den statlige bevilgningen en oppfølgingsgrad på 31 prosent, mens den for landet totalt sett ligger på 23,4 prosent det første året av perioden 2002-2005. På grunn av allerede igangsatte ubyggingsprosjekter som rv 120 Erpestad Gardermoen i Nannestad, riksvei 4 i Nittedal og omkjøringsveien på Lillestrøm i Skedsmo, vil Akershus de nærmeste årene ikke klare å nå målet om at 20 prosent av midlene til Oslopakke 1 skal benyttes til kollektivtiltak. Fordi kollektivsatsningen øker kraftig i den siste del av tiårsperioden, tas det likevel sikte på at 20 prosent av midlene i Oslopakke 1 likevel går til kollektivmidler når perioden sees under ett. Kollektivsatsningen neste år blir i hovedsak knyttet til Oslopakke 2. - Budsjettforslaget er positivt i den forstand at den støtter vårt forslag til handlingsprogam i Akershus. Det betyr en ekstra satsning på trafikksikkerhet og ikke minst gang- og sykkeveier. Budsjettet bærer også preg av en større satsning på drift og vedlikehold av veinettet, sier vegsjef Stein Fyksen. Omorganisering av Statens vegvesen Regjeringen legger i budsjettforslaget også opp til en regionalisering av Statens vegvesen i region Øst, dvs en sammenslåing av vegkontorene i fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. - Det betyr at vi i langt større grad kan se hele regionen under ett. Vi kan få til en bedre samordning og koordinering, samt utnytte ressursene på en bedre måte enn i dag. Det vil komme trafikantene til gode gjennom mer penger på veien, sier vegsjef Fyksen. Han er nå svært spent på hvor regionhovedkontoret i den nye regionen vil komme. - Osloområdet har et høytrafikkert veinett med store utfordringer. Samtidig er kollektivutfordringene her enorme. Det er i Osloområdet de store utbyggingsoppgavene ligger. Det er uten tvil mest rasjonelt at regionhovedkontoret havner i Oslo. Skulle det flyttes ut av Oslo, er jeg redd at vi vil miste kvalifisert arbeidskraft som det kan bli vanskelig å erstatte både på kort- og mellomlang sikt, sier vegsjef Stein Fyksen. Regjeringen foreslår også som ledd i effektiviseringsarbeidet i Statens vegvesen å organisere produksjonsvirksomheten i en divisjon underlagt Vegdirektoratet. - For Akershus sin del betyr det vegsjefen ikke lenger er ansvarlig for vår produksjonsavdeling, men at den styres direkte fra Vegdirektoratet. Det innebærer et klarere skillet mellom myndighetsavdelingene og produksjonsapparatet. Jeg tror et slikt skille er bra. Det betyr at produksjonsavdelingen vår kan bli enda mer konkurransedyktig. Det vil igjen føre til at mer av pengene kommer trafikantene til gode, sier Fyksen. Konkrete prosjekter Prosjektinvesteringer for 2002 E16 Wøyen Bjørum På grunn av sterk ulykkesbelastning forutsettes det at utbedringer på denne strekningen gjennomføres snarest. Det foreligger ikke planavklaring for prosjektet. Dersom Bærum kommune står fast på alternativ trasé må det gjennomføres ny konsekvensutredning, noe som medfører utsatt anleggsstart. Ved en evt. utsatt anleggsstart vil regjeringen komme tilbake til omdisponering av midlene til prosjektet. Rv2 Kløfta Nybakk Det legges opp til å starte gjennomføringen av et felles bompengeprosjekt i perioden 2002 2005 for utbyggingen av Rv2 i Akershus og Hedmark, med fullføring i siste del av tiårsperioden. Det foreslås ikke statlige midler eller annen finansiering på strekningen Kløfta - riksgrensen v. Magnor i 2002. På denne strekningen er det i Vegdirektoratets handlingsprogram lagt opp til at arbeidene starter først på parsellen Kløfta Nybakk, men samferdselskomiteen ber Samferdselsdepartementet foreta en ny vurdering av hvilken parsell som skal startes først. Rv35 Lunner Gardermoen På grunn av høyere markedspriser enn forventet, økt byggherrekostnader og økte utgifter ved prosjektering, har kostnadsoverslaget for dette prosjektet økt med 139 mill. kr, i forhold til overslag gjort i St.prp. nr. 85 (1997 1998). I henhold til opplegget som følger av nevnte St. prp. skal staten og bompengeselskapet i fellesskap dekke kostnadsoverskridelser på inntil 10 %, mens staten dekker kostnadsøkningen utover 10 %. Av foreslåtte midler i 2002 forutsettes at bompengeselskapet stiller 14 mill. kr til disposisjon. Den 26 km lange strekningen mellom Lunner i Oppland og Gardermoen i Akershus, ventes åpnet for trafikk høsten 2003. E6 Assurtjern Klemetsrud Prosjektet omfatter utvidelse av eksisterende tofeltsvei til firefelt. Som en erstatning til E18 Mosseveien vil en utbedring av denne strekningen føre til høyere kapasitet på hovedvegnettet inn mot Oslo, og antall ulykker vil reduseres. Kostnadsoverslaget er foreløpig beregnet til 490 mill. kr, hvorav 170 mill. kr for parsellen Akershus grense - Klemetsrud, og det kan i denne sammenhengen bli aktuelt med ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Det foreligger godkjent reguleringsplan for parsellen Akershus grense Klemetsrud, og det er forventet godkjent reguleringsplan for parsellen Assurtjern Oslo i løpet av 2001. Anleggstart er satt til sommeren 2002, men forutsetningene for dette er at det foreligger godkjent reguleringsplan for hele prosjektet, og at evt. ekstern kvalitetssikring av prosjektet er gjennomført. Ved anleggsstart sommeren 2002 kan prosjektet åpnes for trafikk i 2004. Alle arbeider i 2002 ligger i Oslo, og prosjektet administreres fra Statens vegvesen Oslo. Fordeling av prosjektmidler for 2002 Samferdselsdepartementet foreslår en statlig investeringsramme på 338 mill. kr for 2002. I tillegg er det gått ut fra at Akershus får stilt til disposisjon 277 mill. kr i bompenger for Oslopakke 1 og 2. Innenfor den fylkesfordelte rammen videreføres følgende prosjekter: Rv4 Gjelleråsen Slattum 140 mill. kr, hvorav 60 mill. i bompenger Rv120 Erpestad Gardermoen 43 mill. kr (fullføres høsten 2002) Lørdagsrud Strømmen kirke 120 mill. kr i bompenger I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak og planlegging. Kollektivtiltak er noe av det man vil satse sterkt på, gjennom bompenger fra Oslopakke 2. Blant aktuelle gang- og sykkelveier i handlingsprogrammet til Statens vegvesen Akershus i 2002 er: Romerike Rv 2 i Nes, Opakermoen-Herbergåsen Rv 171 Sørum, Hval-Lørenfallet Follo Rv 156 Frogn, Dal skole Dalsbakken Rv 156 Nesodden, Jaer skole-Nesodden kirke Asker og Bærum Rv 160 Bærum, Ringstabekk- Egne Hjems vei Aktuelle trafikksikkerhetstiltak: Romerike - E 6 Midtdeler/lys Skedsmovollen-Jessheim - Rv 22 Fet, Kringenkrysset Asker og Bærum E16 midtdeler E18 midtdeler Hele fylket; trafikksikkerhetsrevisjoner med utbedring av mindre ulykkespunkter Aktuelle miljø- og servicetiltak: E18 Bærum, støyskjerming Holtekilen E18 Asker, støyskjerming Nes vestre bru- Holmen E18 Asker, støyskjerming Torstadåsen E18 Asker, støyskjerming Ravnsborgveien E18 Asker, støyskjerming Langkroken Fv 201 Asker, støyskjering Holmengt 4 Fv 353 Lørenskog, miljøgate (avhenger av plangodkjenning) Aktuelle kollektivtiltak Asker stasjon Oppgradering Kolsåsbanen (avhenger av plangodkjenning) Solheim kollektivterminal (avhenger av plangodkjenning) Fjellhamar stasjon Årnes stasjon Vestby kollektivknutepunkt Generell holdeplassopprustning I Akershus legges det opp til å gjennomføre tiltak for å bedre framkommeligheten for busser på bl.a. Rv 22 og Rv 120. I samarbeid med Jernbaneverket vil Statens vegvesen Akershus gjennomføre en rekke tiltak for utvikling av flere stasjoner (knutepunkter og terminaler) i perioden 2002 2005.