Tidlig skisse av nye Ski stasjon. Illustrasjon: Jernbaneverket

Prekvalifisering for siste store Follobanen-kontrakt

Prekvalifisering for den siste av Follobanens totalt fire totalentrepriser, er i dag lagt ut i markedet. Totalentreprisen for Ski omfatter byggingen av en ny stasjon på Ski og arbeider på strekningen mellom Ski og Langhus.

Det skriver Jernbaneverket I en pressemelding mandag.

Follobaneprosjektet

Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.

22 kilometernytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski, med landets hittil lengste jernbanetunnel (20 kilometer).

Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon (totalt 64 kilometer nye jernbanespor).

Gir mulighet for halvert reisetiden Oslo-Ski og økt kapasitet til og fra Oslo S.

Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørover fra Oslo og kan kombineres med fremtidig høyhastighetsbane til kontinentet.

Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner som hoved-drivemetode i tillegg til drill & blast.

Follobanen kan, ifølge beregninger, gi 11.000 flere kollektivreisende per døgn i Oslo-området og nær 70 prosents økning i antall togpassasjerer til/fra Oslo S i rushtid.

Kilde: Jernbaneverket

– Det er en stor milepæl for Follobaneprosjektet når Jernbaneverket legger den siste av prosjektets totalentrepriser ut i markedet. Vi er nå på vei inn i en ny fase for prosjektet, sier prosjektdirektør i Follobanen, Erik Smith i pressemeldingen.

Etter prekvalifisering og tilbudsinnbydelse vil mellom tre og seks kandidater motta invitasjon fra Jernbaneverket til å sende tilbud. Dette skal skje i løpet av våren eller sommeren 2014.

Arbeidene som kontrakten omfatter, inkluderer byggingen av nye Ski stasjon og tilknyttede fasiliteter i området rundt stasjonen. I tillegg vil byggingen av Follobanen og omlegging av Østfoldbanen, inkludert byggingen av jernbaneteknikk mellom Ski og Langhus, inngå i kontrakten.

De viktigste oppgavene som Jernbaneverket trekker frem i pressemeldingen, er byggingen av nye Ski stasjon, med tre midtplattformer, seks spor og ny undergang til sporene, nytt servicebygg, ny busstasjon, parkeringsplasser og reisetorg, samt ny og utvidet Nordbyveien bru over jernbanesporene, riving av gamle bygg, bygging av nytt vendespor sør for Ski stasjon, gravearbeider, betongarbeider, bygging av støttemurer, spunting, veiarbeider, tunnel- og kulvertarbeider og koordinering.

– Byggingen av en ny og moderne stasjon på Ski er viktig både for nærområdet og for å gi et bedre togtilbud i hele regionen sørøst for Oslo, sier Smith.

Prekvalifiseringsdokumentene er tilgjengelige på Doffin.

Mer informasjon finnes også på Follobanens nettside for entreprenørmarkedet.