Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Flerfaglig undervisning og utforskende bygging

Publisert: 31.03.2014 09:59.

Fire skoler for byggutdanning i ulike fag og på ulike nivåer har samarbeidet om å bygge en liten og flyttbar bygning der ny teknologi utprøves i full skala. Erfaringene er sammenfattet i et forslag til en ny undervisningsmodell.

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning

  • COWI vant Hordfast-kontrakt

Nettleder

Fotballskandalen som må få konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
  • Unio avviser regjeringens forslag om å øke aldersgrensen i staten til 72 år
  • Mesta-ansatt skadd etter skred i Nordland
  • Innlegg: Dette må du vite om endringene i byggherreforskriften
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Innlegg av: Marius Nygaard (professor, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo), Anna Stina Henriksson (avdelingsleder, Kuben videregående skole), Even Leira (KEM koordinator, Fagskolen Oslo Akershus), og Heidi Liavåg (høgskolelektor, Høgskolen i Oslo og Akershus)

---------------------------------------------------

Hvis byggenæringen skal gjøre sin del av jobben for å oppfylle Stortingets og regjeringens miljø- og klimamål må vi heve kompetansen bredt og raskt. Da vil vi også stå sterkere i møtet med andre bransjeutfordringer som nå får stor politisk oppmerksomhet. Det dreier seg om internasjonal konkurranse, manglende innovasjon, variabel produktivitet og kvalitet, svak rekruttering og frafall i yrkesutdanningen.

Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Fagskolen Oslo Akershus og Kuben videregående skole har utviklet en modell (Oslomodellen) for flerfaglig undervisning og utforskende bygging som svarer på mange av disse utfordringene. Lavenergiprogrammet, Enova og Husbanken har støttet prosjektet.

Bærekraftig byggevirksomhet krever mer enn lavt energibehov og lave klimagassutslipp. Bygningene må gis varige arkitektoniske, bruksmessige og byggtekniske kvaliteter. Da blir de verdsatt og bevart. Dette forutsetter tett, flerfaglig samarbeid mellom arkitekter, ingeniører, fagteknikere og håndverkere. Faglige og kulturelle barrierer i byggeprosessene må fjernes. Studenter og elever må i løpet av utdanningen få trening i å se sin egen kompetanse i et helhetlig perspektiv.

En kombinasjon av teoretisk og praktisk kunnskap er en forutsetning for dyp forståelse av eget fag. Å se materialer og konstruksjoner bearbeidet, sammenføyd og siden testet i bruk er avgjørende for å kunne bidra til å utvikle vakre og robuste bygninger. Derfor må vi utvikle utdanninger der bygging i full skala er integrert på en optimal måte. Hvis denne praksisen kan gis en utforskende karakter vil den samtidig bidra til å bygge opp ny kunnskap. Vi får en plattform for innovasjon der avstanden mellom forskning, bygging og undervisning er minimert.

Studenter, elever og lærere på de fire skolene har samarbeidet om å utvikle og produsere en flyttbar byggmodul som har energibehov på nivå med såkalte passivhus, det vil si omtrent halvparten av behovet i dagens nybygde boliger. Alle skolene har deltatt gjennom hele prosessen. Elever og studenter er gitt hovedroller og har fått eierskap til prosjektet. Arkitektstudentene på AHO utformet utkast til helhetsløsninger. De samarbeidet med ingeniørstudenter fra HiOA om energiberegninger og ventilasjon. Yrkesfagelever i Bygg- og anleggsteknikk på Kuben videregående skole deltok på møter der utkastene ble gjennomgått. Ett utkast ble utvalgt for bygging i full skala. Studenter fra fagskolen fikk ansvaret for planlegging av produksjon. I byggefasen spilte yrkesfagelevene på Kuben hovedrollen, men hadde løpende kontakt med de andre skolene. Ca 20 lærere og 200 elever og studenter har deltatt i koordinerte kurs og aktivitieter som har gitt et markant kompetanseløft.

Passivhusmodulen ble bygd i en verkstedshall i den tidligere Skar militærleir i Maridalen og viser innovative løsninger for trekonstruksjoner, fasader og ventilasjon.

Nå er den flyttet til Kuben yrkesarena på Risløkka hvor den skal brukes som møterom og som demonstrasjonsbygg i undervisningen.

Små og midlertidige bygg gir enkel offentlig saksbehandling. De kan prosjekteres og bygges med lave budsjett og forutsigbar fremdrift. Det er avgjørende for at bygging i full skala skal kunne integreres i undervisningsplanene. Prefabrikasjon og flyttbarhet setter fokus på effektivitet i ressursutnyttelse og byggeprosesser. En får rask tilbakeføring av erfaringsdata. Små, eksperimentelle bygg kan brukes til å utprøve store ideer i liten skala.

Et særtrekk ved Norge er at vi har et mangfold av klimasoner innenfor landegrensene. Mange steder, spesielt langs kysten, er det svært korte avstander mellom et mildt og fuktig kystklima og et polart fjellklima. Det gir gode muligheter for testing av bygg under ulike typer klimapåvirkninger. Siden våre klimasoner er representative for store deler av den nordlige halvkule vil resultatene ha internasjonal relevans.

Det er bred politisk enighet om å prioritere utbygging av veier, jernbane og energiforsyning. Det betyr store bygge- og anleggsarbeider i mange landsdeler og klimasoner. Vi vil ha behov for midlertidige brakkeanlegg for boliger, kontor og fellesfunksjoner. Her kan eksperimentelle byggmoduler innpasses og testes systematisk. Når dette koordineres kan byggeindustrien og forsknings- og utdanningsinstitusjonene sammen bruke Norge som klimalaboratorium. Vi kan få vitalisert byggforskningen og etablert en kultur for ambisiøs innovasjon og forskningsbasert undervisning.

Ved utviklingen av Oslomodellen for flerfaglig undervisning har vi for første gang stilt sammen undervisningsplanene for alle de involverte skolene. Hver institusjon, hvert fag og hvert utdanningsnivå har sin profil som dels er prosjektorientert og dels time- og fagorientert. Vi har vist at en bedre koordinert flerfaglig undervisning kan gi rask kompetanseheving. Det vil kreve bevisst og forpliktende samarbeid mellom skolene og med utdanningsmyndighetene. Bidrag fra næringspartnere som Moelven, Skanska, Hydro, Temporent, Indus Norge, UCO og Hydro har vært avgjørende for å kunne bygge i full skala. Forskningsmiljøer på NMBU og SINTEF Byggforsk har gitt bistand til beregninger og tester. En videre utvikling og spredning av Oslomodellen kan ikke baseres på kortsiktige bidrag, men krever strategiske satsninger hos forskningsinstitusjonene og nytenkende bedrifter innen bygg, anlegg og eiendom.

Vi har opplevd at vårt prosjekt har skapt møter mellom yrkes- og faggrupper som aldri før har sittet rundt samme bord. Vi har også hørt om elever som for første gang kommer hjem og forteller hva de har arbeidet med på skolen. Et skolesamarbeid som spenner så bredt og forener så mange utdanningsnivåer er unikt i Norden. Vi er klare til å ta nye skritt mot en ny byggutdanning og inviterer til et bredt og inspirerende samarbeid.

Nøkkelord:

Arkitekter, Arkitekter/Rådgivere, Bygg
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

 

Kvadsheim:
- Økt bolig-bygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på

 

COWI vant Hordfast-kontrakt

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen