Petter Eiken

Om å ta toget

Nylig begynte jeg i ny jobb, i Rom Eiendom. Det gir meg bakgrunn for analogien med en togreise og Bygg21.

Petter Eiken

Administrerende direktør
Rom Eiendom

Bygg21 lanserer hovedretningene i strategien på Byggedagene om kort tid. Det gjenstår mye arbeid med detaljering og skriving, men hovedinnretningen vil bli presentert. Vi har møtt mange mennesker i denne anledning. Det gjenstår å møte noen som ikke mener at vi i Byggenæringen kan bli mye bedre. Stikkordene er samarbeid, prosjektering før bygging, og ikke minst planlegging og plandisiplin. 

Det er også de som mener at Bygg21 er galt satt opp. Styret burde være annerledes, og den ene eller andre delen av næringen burde være sterkere eller svakere representert. Kanskje det. Men, regjeringen har for første gang invitert til et samarbeid for å styrke næringen. Det er en historisk begivenhet. 

I et nært og langsiktig samarbeid ønsker myndighetene å bidra til at vi utvikler en næring som skaper mer verdier for samfunnet og for oss selv. Det blir da litt rart å ikke bidra, fordi man helst så at det hele var organisert eller innrettet annerledes. Det blir som å velge å stå igjen på perrongen når toget går, fordi man helst så at vognene var designet litt annerledes. Greit nok, man får markert sitt syn, men de blir heller ikke med på reisen. Det er vel det viktigste nå, å benytte seg av den historiske muligheten som ligger i å bli en aktiv reisedeltaker i årene som ligger foran oss. Har man gode argumenter er det sikkert mulig å forbedre toget underveis. De som står igjen på perrongen ser nok bare baklysene forsvinne i det fjerne.

Det er viktig at vi lærer oss å «framsnakke» oss selv. Vel kan vi bli mye bedre på de fleste områder, men det gjenspeiler tilstanden i mange andre land. Vi må ikke glemme at vår Norske evne til å samarbeide «når det gjelder» burde være en mulighet for oss. Vi har klarte å bygge verdens største konstruksjoner til havs for noen år tilbake – takket være mye vilje, god planlegging, samarbeid og noen gode kunder.Vilje, ledelse og nytenkning må stimuleres. 

Det er ikke et problem at nye miljøer dukker opp med friske forretningsidéer og tar markedsposisjoner. Det er sunt og godt. Det tyder på at etterspørselen endrer seg. Det vi bør gjøre er å framsnakke de som vil noe, og de som skaffer seg kompetanse.Hvis noen føler seg truet kan det jo hende at det man driver med ikke helt tilfredsstiller etterspørselen. Da er det bare en ting å gjøre, å utvikle seg videre i konkurransen.

La oss legge ut på reisen sammen og nå mål vi ikke trodde vi kunne nå hver for oss.