Foto: Sindre Sverdrup Strand

Bra måned - men pressede marginer for byggevareindustrien

Byggevareindustriens medlemmer har hatt en bra februar med en økning i innenlandsk salg på 5,8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Men de opplever pressede marginer i et stramt marked.

Korrigert for prisstigning er økningen på 3,6 prosent mot fire prosent i januar.

– En produksjonsvennlig vinter har hatt stor betydning i å bidra til økt volum. I negativ retning melder flere aktører at de opplever stadig press på marginer pga. økte importpriser på råvarer. Man skulle tro at lavere kronekurs reduserer konkurransen fra importvarer, men med fortsatt svake markeder her er Norge en god avtaker av volum fra nabolandene, kommenterer adm. direktør Øyvind Skarholt i Byggevareindustrien som månedlig presenterer bransjeorganisasjonens innenlandske salgsstatistikk.

Etter årets to første måneder viser statistikken et nivå på 6,9 prosent over fjoråret i samme periode. Økningen er på 4,6 prosent justert for prisstigning.

– Sammenligner vi med 2012 ligger 2014 under det historiske høye nivået vi hadde da, opplyser Skarholt som tror bransjen ikke er på vei mot historisk høye nivåer.

– For mars har vi fra en del aktører fått signaler om at markedet begynner å dabbe av. Mars og april vil gi meget viktige indikasjoner på i hvilen grad den trege igangsettingen av nye boliger vil kunne påvirke byggevareindustriens salg utover i 2014, avslutter Skarholt.