<p></p>

Betonmast bygger kultur

270 Betonmast-ledere samlet seg denne helgen i Sölden i Østerrike.

– Den viktigste årsaken til at vi har lykkes så godt med å utvikle Betonmast som selskap, er at vi helt fra starten i 2006 var opptatt av å bygge en egen kultur. Kulturbygging kan gjøres på mange områder. Vi har valgt å samle de menneskene som har lederoppgaver i de ulike bedriftene våre. Denne helga er 270 med til en samling i Sölden i Østerrike, sier de to gründerne Jørgen Evensen og Peter Sandrup til Byggeindustrien.

I Betonmast er kulturen helt sentral. Ja, den er helt rå, sier de to. Vi har det samme utgangspunktet som alle andre entreprenørselskaper. Vi bruker de samme materialene, og vi bygger de samme husene. Men takket være den kulturen vi har bygget opp, bygger vi bedre og er mer effektive enn de andre, er deres påstand.

– For oss er det prosjektene som er viktige. Det er der vi tjener pengene våre, og til mer fokus vi har på prosjektene og de menneskene som har ansvar på byggeplass, til bedre resultat får vi, sier gründerne.

Skyter fart

– Selvsagt ser vi alle utfordringene som kommer nå man vokser. Vi er ett av de entreprenørselskapene som vokser fortest i Norge. Men vi har kontroll – og denne kontrollen skal vi fortsatt ha.

– I 2013 omsatte vi for 2,7 milliarder kroner. I 2016 er målet at vi skal omsette for 5 milliarder korner. Nå er det vel 800 ansatte i konsernet. Det er 12 selskaper i tillegg til Betonmast eiendom. Det skal bli flere, men vi er veldig selektive på hvilke selskap vi går inn i. Det er menneskene i de selskapene vi skal kjøpe som er avgjørende om det blir et oppkjøp eller ikke.

– Det viktigste om man skal få gode resultater er at alle i selskapet står opp om morgen og at alle bestreber seg på å gjøre en god jobb. Vanskeligere er det ikke om man skal lykkes som entreprenør, sier gründerne.

Fra Saksumdal til Sölden

Helt fra starten av har man hatt årlige samlinger. I 2006 fylte man knapt en minibuss. Da var samlingen lagt til en gård i Saksumdal. Så ble det Trysil. I forfjor flyttet man arrangementet til Østerrike. Det ble en suksess. Det er årsaken til at man gjentar dette. Problemet er å finne store nok hoteller som har en stor nok sal til å romme alle.

For å frakte ned alle menneskene har man leid to charterfly.

– Det å gjennomføre en så stor samling koster selvsagt mye, men det å investere i bedriftskultur på denne måten bidrar til å styrke merkevaren Betonmast, sier de to. Dette er en utgift vi vet vi får mye igjen for. Det å se en hel hærskare Betonmast-mennesker med gul vest på Gardermoen gjør selvsagt inntrykk. Og det å stå foran en «gul» forsamling i en stor sal gjør at man blir ydmyk, sier Jørgen Evensen.

Korte beslutningsveier

– Når et entreprenørkonsern har så vidt mange selskaper rundt om i landet (og nå også i Sverige) gjør at det er viktig å samles om de samme verdiene. Vi har en fantastisk gjeng med oss – og alle i selskapet er viktig. Det er menneskene i selskapet som er selve basisen for virksomheten. Det er menneskene som skaper verdiskapning. Det må vi aldri glemme som ledere, sier han.

Det at det er to gründere som står bak, er en av suksesskriteriene, sier begge. Vi kjenner hverandre ut og inn – vi vet hva som er styrke og svakheter. Det er korte beslutningsveier i selskapet. Og det at snart 50 prosent av selskapet eies av mennesker som jobber i selskapet, er selvsagt veldig viktig.