Kontrakter og forhandlingsteknikk

StedOslo, Norge
ArrangørTFSK – Tekniske Foreningers Servicekontor
Fra21.05.2014
Til22.05.2014
TidspunktOnsdag kl 8.30 - torsdag kl 15.00

– resultater gjennom kompetanse, kommunikasjon, atferd og prosess

Målgruppe:

Kunnskap om hva som virker i kommunikasjon og forhandlinger er viktig for å oppnå gode resultater. All virksomhet som innebærer utveksling av tjenester og ytelser gjennom kontrakter medfører at mennesker med forskjellig bakgrunn og interesser må forholde seg til hverandre. Måten man opptrer på har stor betydning for hvor gode løsninger man oppnår.

Profesjonell, løsningsorientert og samarbeidsvillig står ofte i kontrast til taktisk, useriøs, vanskelig og urasjonell. Det gjelder å få til gode prosesser.

Kompetanse og bruk av teknikker er stikkord for suksess. I noen forhandlinger handler det om å vinne, mens i andre er perspektivet at en løsning skal være god for mer enn en part. Prosjekter og samarbeidsavtaler kjennetegnes av dynamikk og endringer hvor balanse mellom partene skal ivaretas. Her vil den enkelte parts interesse måtte veies mot hva som bidrar til prosjektets suksess. Det blir vanskelig dersom den ene parts behov ikke ivaretas eller kommunikasjon og relasjon er konfliktfylt. Gode prosjekter kjennetegnes av god kommunikasjon og godt samarbeid.

Kurset er basert på 4 faser hvor det gis teoretisk kunnskap og praktisk trening i forskjellige forhandlingssituasjoner - kontraktsforhandlinger, endringssituasjoner, konfliktløsning

1. Teoretisk gjennomgang med dialog og diskusjon
Deltakerne skal bli kjent med forhold som er av betydning ved

forhandlinger, og hvordan de kan påvirke et utfall. Kunnskap og

erfaringer om forhandlinger settes i et system.

2. Praktisk trening, drilling, rollespill
Deltakerne organiseres i forhandlingsteam som får utdelt realistiske case hvoretter de skal forberede og gjennomføre forhandlinger med et annet team.

3. Evaluering, tilbakemelding og refleksjon
Evaluering av forhandlingsprosessen og refleksjon er et vesentlig

læringsmoment. Kursleder og deltakerne gir tilbakemeldinger som baseres på definerte kriterier.

4. Personlig utvikling som forhandler
Seminaret har som mål at den enkelte skal få kunnskap og verktøy som gir mulighet for å videreutvikle seg etter at man er tilbake i hverdagen og på jobb. Deltakerne får med seg en metode hjem.

Kurset har fokus på prosjektleveranser og samarbeidsavtaler, og det er meget praktisk og verktøyorientert.

Kursomtale:
Seminaret er utformet med tanke på alle som i sitt daglige virke har befatning med kontrakter, tjenester, anskaffelser, salg, oppfølging av leveranser. Seminaret passer for bedriftsledere, prosjektledere, byggeleder, ingeniører, økonomer og jurister, eller andre som ønsker å bli bedre til å oppnå gode resultater gjennom kommunikasjon, relasjon og forhandlingskompetanse.

Det vies spesiell fokus mot prosjekter innen bygg- og anlegg og offshoreprosjekter.

Program og påmelding