HR-direktør Solfrid Skilbrigt er strålende fornøyd med Sterias plassering i kåringen. Foto: Hanne Kristine Fjellheim/ Steria

Steria på tredjeplass i Great Place to Work

Steria landet for syvende år på rad en solid plassering i arbeidsmiljøkonkurransen Great Place to Work.

Det skriver konsulentselskapet i en pressemelding onsdag.

Jannik Krohn Falck, partner i Great Place to Work, uttaler at han er imponert over hvordan Steria-systemet har taklet flere år med sterk vekst. I fjor ansatte Steria 300 nye konsulenter, omsetningen steg med 23,3 prosent, mens resultatet ble doblet.

– Selskaper som ansetter kraftig, må jobbe iherdig for å få alle nyansatte inn i kulturen. Struktur og lederskap blir gjerne hengende igjen, noe som kan føre til økt konfliktnivå, lavere tillit og mistrivsel på arbeidsplassen. Dette ser vi ingen tegn til hos Steria, som tvert imot scorer enda bedre i år enn i fjor, sier Krohn Falck.

Steria kom på 3. plass i klassen for store selskaper.

Imponerende resultater

– Konsulentbransjen er kjent for tøffe tak og stort gjennomtrekk. Selskaper i denne bransjen har en ekstra utfordring med å bygge kultur, siden flertallet av de ansatte gjerne sitter spredt ute hos forskjellige kunder. Sterias resultat er imponerende, men ikke overraskende, uttaler Falck.

I pressemeldingen påpeker han at selskapet over lang tid har bygget en kultur preget av tette relasjoner og fellesskap mellom ledere og ansatte.

– Steria har dessuten en eksepsjonelt god og strukturert måte å ta imot nye kolleger på, slik at de raskt blir en del av kulturen og mestrer arbeidsoppgavene, sier han.

Lønnsomt med fornøyde medarbeidere

HR-direktør i Steria, Solfrid Skilbrigt, sier hun er stolt over at Steria hvert år siden 2007 har havnet blant de beste arbeidsgiverne i Great Place to Work-kåringen. I løpet av denne tiden har selskapet tredoblet antall medarbeidere.

– Fornøyde medarbeidere gjør en bedre jobb. Derfor er en raus, inkluderende selskapskultur som oppmuntrer til kreativitet og initiativ både bærekraftig og lønnsom, sier hun, og fortsetter:

– Målet er å være det beste konsulentselskapet for de beste konsulentene. Det krever at vi både må tiltrekke oss og holde på gode hoder. Derfor jobber vi hardt med å bygge og vedlikeholde en internkultur som oppfordrer til deling, engasjement og faglig og personlig utvikling.