Ikke bare pisk, men også gulrot

Samferdselsministeren har lansert et forslag om at entreprenørene får en bonus om et prosjekt blir ferdig før tiden. Tidligere har man benyttet ordninger med dagmulkter om man ble ferdig for sent, men en bonusordning ved forsering vil definitivt ha mye for seg.

Vi støtter dette forslaget fullt ut, og det vil kunne få positive innvirkninger i gjennomføringen av en rekke prosjekter. Det er som er viktig er at forholdene nå legges til rette for innføring av en slik ordning. Dette innebærer involvering av de ulike aktørene i et prosjekt, og at det nedfelles i kontraktsvilkårene. Samtidig må det selvsagt også bli enighet i fremtidige fremdriftsplaner mellom utbygger (Statens vegvesen) og entreprenør. Med den erfaringsbasen som finnes burde det ikke være noen problemer å komme til enighet her.

Forslaget til Ketil Solvik-Olsen støttes av både vegdirektør Terje Moe Gustavsen og av entreprenørene ved Skanska-sjef Ståle Rød. De hilser begge en slik ordning velkommen.

Forslaget kom opp som en følge av forseringen av åpningen av E18 mellom Tønsberg og Sandefjord som nå er vedtatt åpnet til sommeren, fire måneder før planen.

Det har i flere prosjekter kommet frem at entreprenørene har hatt mulighet til å gjøre ferdig veien i god tid før åpning, om det var ønskelig. Incentiver til å sette inn mannskap for å få dette gjennomført har midlertid manglet. Selvsagt ønsker ikke entreprenørene å kjøre på med flere skift og mer utstyr om det ikke vil lønne seg. Om en bonusordning kommer på plass, vil det gi entreprenørene mulighet til å sette inn flere ressurser om det er ønskelig for å få ferdig et prosjekt før tiden. Det vil også kunne gi ytterligere fleksibilitet i planleggingen, og vil gi utbygger et ferdig produkt før tiden. Det vil åpenbart være et positivt moment i trafikksikkerhetsarbeidet. Ved bompengeprosjekter vil dette selvsagt også føre til økte inntekter om veien kan åpnes før tiden.

Tidligere har det blant annet vært en utfordring om størsteparten av jobben har vært klar, men at visse deler av veien ikke har vært helt ferdigstilt, som skilting, belysning og så videre. I de fleste tilfeller vil uansett en tilnærmet ferdig motorvei være langt bedre enn en eksisterende strekning. Det burde derfor være i alles interesse å benytte den nye strekningen så tidlig som mulig, ikke minst med tanke på sikkerhetshensynet.

Vi er sikre på at alle parter vil nyte godt av at en slik bonusordning vil bli innført, og vi håper Statens vegvesen setter seg ned med de riktige partene for å bli enige om hvordan ordningen kan fungere i praksis. Det skal bli spennende å se hvor ofte en slik bonusordning vil kunne bli utløst. Vi tror det vil kunne skje ganske ofte.