Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (i midten) diskuterer gjerne bonusordning for veibyggerne med vegdirektør Terje Moe Gustavsen (til venstre). Statssekretær Bård Hoksrud i samferdselsdepartementet liker det han hører.

Vil ha bonusordning for veientreprenører

For å få veibygging så raskt som mulig utført, ønsker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en bonusordning for veientreprenører.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen overleverte tidligere i dag Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2014-2017 til Solvik-Olsen, og i likhet med samferdselsministeren mener også vegdirektøren at en bonusordning til veibyggerne vil være gunstig for å få bedre sikkerhet på veiene så fort som mulig.

- En slik ordning har absolutt noe for seg, sier Moe Gustavsen til Byggeindustrien.

- Motivasjonsfaktor

Samferdselsministeren ønsker å gi en økonomisk gulrot til entreprenørene dersom de klarer å bygge veiene raskere enn det kontraktene med Statens vegvesen tilsier.

- Vi opplever stadig at entreprenørene sier at de kan bygge veiene raskere enn det som er avtalt, men at de forholder seg til kontrakten med Vegvesenet fordi det ikke finnes noen insentiver for raskere arbeid. En økonomisk gulrot vil selvsagt være en motivasjonsfaktor for å få veibyggingen raskere unnagjort, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Han understreker samtidig at fremdriftshastigheten på veibyggingen ikke må gjøres urealistisk.

- Men det er klart; en økonomisk bonusordning for veiutbyggerne vil være noe de ønsker å strekke seg etter, sier Solvik-Olsen.

- Manglet systemkritikk

Samferdselsministeren innovative tankegang har allerede gitt seg utslag i at nye E18 mellom Tønsberg og Sandefjord åpner til sommeren – fire måneder før planlagt.

-Hvorfor tror du ikke tidligere samferdselsministre har tenkt i samme baner som deg?

-Det er fordi de bare har akseptert systemet slik det er i Norge. De rødgrønne var flinke til å skaffe mer penger til sektoren, men de utpekte seg ikke som særlig kritiske til systemet som råder, sier Solvik-Olsen.

Frykter ikke slurv

Men med en bonusordning til veientreprenørene ser Frp-ministeren også en potensiell fare.

- Det er selvsagt en risiko at veibyggerne tar noen snarveier for å få jobben raskere gjort – for å få inn de ekstra kronene på kontoen. Dette er absolutt en relevant innvending. Men jeg håper at selskapene tenker på sitt gode navn og rykte. De må ikke bli sløve. Dersom de slurver med veibyggingen vil det bare gå utover de langsiktige oppdragene de ønsker, så dette tror jeg ikke vil bli et stort problem, sier Solvik-Olsen.

-Bør inn i kontraktsvilkårene

Administrerende direktør i Skanska, Ståle Rød, hilser en bonusordning velkommen.

- Vi ser veldig positivt på dette og mener det bør innføres for nye prosjekter som en del av kontraktsvikårene. Det vil kunne inspirere til kreativitet og innovasjon. Vi har levd met et dagmulktregime og opplever at det er positivt også med en motsatt vinkling – pisk og gulrot hånd i hånd, sier Ståle Rød til Byggeindustrien.