Mange har med forundring lagt merke til at nye motorveier blir stående ubrukt i uker og måneder på grunn av at det mangler elektroniske skilt, en påkjørsel eller hva det måtte være. Mange har med vantro sett gravemaskiner som har stått parkert i lange tider. Fremdriften mange steder synes å ha vært tilnærmet null.
I flere slike saker har vi konfrontert entreprenørene. De har sagt at selvsagt kan de gjøre ferdig jobben, men de er bundet av sine kontrakter – og ofte må de vente på andre aktører før de kan ferdigstille sin jobb.
I noen uker har entreprenørene som bygger firefelts motorvei mellom de to største byene i Vestfold sett på muligheten for å fremskynde åpningen med flere måneder, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
Grepet som nå er tatt, med å gjøre avtaler med entreprenører om å øke arbeidsmengden dramatisk gjennom flere uker, er likevel historisk, skriver Aftenposten.
Fra å kun jobbe på dagtid skal det nå jobbes døgnet rundt, slik det i lange perioder er gjort der ny E6 og ny dobbeltsporet jernbane bygges langs Mjøsa.
- Forseringen vil koste oss 35 millioner kroner, moms inkludert. Men med tanke på hva ulykker koster, vil vi bare der spare inn kostnadene. I tillegg vil vi spare mye på at folk slipper å stå i kø, eller kjøre sakte, spesielt om sommeren. Dette er en liten utgift for staten, mens gevinsten er stor, sier samferdselsminister Solvik-Olsen. Vi er selvsagt helt enig med han.
Nå håper vi på samme politikk også på den nye E18 gjennom Østfold til Sverige. Her har en lang motorveistrekning i vinter blitt brukt som verdens dyreste skiløype. Årsaken er at det mangler en påkjøring. Det har forsinket veiåpningen i åtte måneder. Skandaløst, mener vi.
Bygg raskt, sammenhengende og effektiv. Det sparer vi penger på – det sparer vi liv og ødeleggelser på.
- Dette viser at det må legges inn bonusmuligheter for veibyggerne. Veivesenet har fulgt sitt budsjett her, og det er ingen grunn til å kritisere dem. Slik forholdene har vært måtte vi politikere gripe inn for å få fortgang, sier Solvik-Olsen.
- Nøkkelord
- Vei