Pedersen: Et fornuftig veigrep

All honnør til Aftenpostens journalister som nå har sørget for at den nye motorveien mellom Tønsberg og Sandefjord fremskyndes med fire måneder. Det blir åpning 4. juli. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen merket seg avisens kritiske reportasjer og han skar gjennom. Veldig bra.

Mange har med forundring lagt merke til at nye motorveier blir stående ubrukt i uker og måneder på grunn av at det mangler elektroniske skilt, en påkjørsel eller hva det måtte være. Mange har med vantro sett gravemaskiner som har stått parkert i lange tider. Fremdriften mange steder synes å ha vært tilnærmet null.

I flere slike saker har vi konfrontert entreprenørene. De har sagt at selvsagt kan de gjøre ferdig jobben, men de er bundet av sine kontrakter – og ofte må de vente på andre aktører før de kan ferdigstille sin jobb.

I noen uker har entreprenørene som bygger firefelts motorvei mellom de to største byene i Vestfold sett på muligheten for å fremskynde åpningen med flere måneder, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Grepet som nå er tatt, med å gjøre avtaler med entreprenører om å øke arbeidsmengden dramatisk gjennom flere uker, er likevel historisk, skriver Aftenposten.

Fra å kun jobbe på dagtid skal det nå jobbes døgnet rundt, slik det i lange perioder er gjort der ny E6 og ny dobbeltsporet jernbane bygges langs Mjøsa.

- Forseringen vil koste oss 35 millioner kroner, moms inkludert. Men med tanke på hva ulykker koster, vil vi bare der spare inn kostnadene. I tillegg vil vi spare mye på at folk slipper å stå i kø, eller kjøre sakte, spesielt om sommeren. Dette er en liten utgift for staten, mens gevinsten er stor, sier samferdselsminister Solvik-Olsen. Vi er selvsagt helt enig med han.

Nå håper vi på samme politikk også på den nye E18 gjennom Østfold til Sverige. Her har en lang motorveistrekning i vinter blitt brukt som verdens dyreste skiløype. Årsaken er at det mangler en påkjøring. Det har forsinket veiåpningen i åtte måneder. Skandaløst, mener vi.

Bygg raskt, sammenhengende og effektiv. Det sparer vi penger på – det sparer vi liv og ødeleggelser på.

- Dette viser at det må legges inn bonusmuligheter for veibyggerne. Veivesenet har fulgt sitt budsjett her, og det er ingen grunn til å kritisere dem. Slik forholdene har vært måtte vi politikere gripe inn for å få fortgang, sier Solvik-Olsen.