Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dette er de tekniske valgene på Follobanen

Follobanen fra Oslo S. Illustrasjon: Vianova og Jernbaneverket

Publisert: 14.03.2014 15:46. Sist endret: 14.03.2014 15:52.

Jernbaneverket har valgt ballastfritt spor til tunnelen på Follobanen for å få minst mulig vedlikehold. For å få strøm til togene på den første strekningen fra Oslo S til de to atskilte tunnelløpene har man landet på takstrømskinner.

  • Kvinnedagen 2021: – Pandemien har kastet flomlys på kjønnsdelt arbeidsmarked

  • 31 konkurser i uke 9

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke

  • Selger eiendom i Gøteborg

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Kvinnedagen 2021: – Pandemien har kastet flomlys på kjønnsdelt arbeidsmarked
  • 31 konkurser i uke 9
  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Les også:Arkeologer bommet på dager og timer på Follobanen

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding fredag.

Follobaneprosjektet skal legge til rette for et mer robust togtilbud inn og ut av Oslo, med langt hyppigere avganger enn det er i dag. De to atskilte tunnelløpene i Norges lengste jernbanetunnel, skal gi fleksibilitet med tanke på vedlikehold. I tillegg har Follobaneprosjektet nå besluttet at ballastfritt spor skal legges i den lange tunnelen, som skal ha minst hundre års levetid.

– Da er kvalitet viktig, sier Hans Christian Kruse som er leder for jernbaneteknikk i Follobaneprosjektet.

Ballastfritt spor støpes fast i sålen på tunnelen, og vil ikke kreve sporjustering slik vanlig ballastspor vanligvis gjør hvert 10. til 15. år. Vanlig ballast vil normalt knuses over tid, og dermed vil det oppstå noe mer ujevnheter som føles som «kast på toget» i høy hastighet. Ballastfritt spor er hittil brukt på enkelte jernbanebruer her i Norge.

– Komforten om bord i tog i Follobanens lange tunnel vil bli super, lover Hans Christian Kruse i pressemeldingen.

Les også:Jernbaneverket begrenser antall ledd med underentreprenører

To sporløsninger

Det skal ikke være ballastfritt spor på hele strekningen fra Oslo S til kollektivknutepunktet nye Ski stasjon, men Kruse avviser at overgangene mellom de to typene skal bli problematisk.

– Ballastfritt spor skal bygges i hele bergtunnel-delen. I nordre og søndre ende av tunnelen vil det være betongtunneler, og i disse vil det blir overgangssoner mot ballastspor. Ballastfritt spor bygges normalt ikke på spor i dagen, så det er helt vanlig med overgangssoner mellom ballastspor og ballastfritt spor, sier han.

To typer kontaktledning

Takstrømskinner, forteller Kruse, er valgt på grunn av at de krever mindre plass enn ordinære kontaktledninger.

Også når det gjelder strømforsyningen til togene vil to ulike løsninger prege delene av det store Follobaneprosjektet.

– Vi skal ha takstrømskinner der det vil være kritisk med høyder i betongtunneler, ved kryssing under veier og Alnaelva, sier Kruse.

– Takstrømskinner kan imidlertid ikke bygges der hastigheten skal være over 130 kilometer i timen. Dermed vil området for takstrømskinner begrenses til betongtunnelene inn mot plattformene på Oslo S, forteller han.

Det er, skriver Jernbaneverket, utviklet gode løsninger for overgangssoner mellom kontaktledning og takstrømskinne såfremt hastigheten er lav. Det er allerede takstrømskinner i Oslo-tunnelen mellom Oslo S og Skøyen, og man benytter seg av en lignende løsning i betongtunnelene i det området i Gamle Oslo som kalles «Klypen».

I hovedtunnelen skal man dog ikke bruke takstrømskinner.

– I den lange hovedtunnelen på Follobanen skal vi bygge for hastigheter opp til 250 kilometer i timen. Der vil vi benytte standard S25 kontaktledningsanlegg, som Jernbaneverket har meget gode driftserfaringer med. Vi ønsker å fokusere på tekniske løsninger vi vet er robuste, slik at vi sikrer et mest mulig forutsigbart togtilbud med lite togstans på denne høyt trafikkerte strekningen som også vil være innerste del av InterCity-utbygging sørøstover fra Oslo, sier Hans Christian Kruse i Follobaneprosjektet.

Les også:
  • Ballast-kontrakt til NJD Maskin
  • Håper å tildele tunnelkontrakter på Follobanen i år
  • Kjør Follobanen på litt over minuttet
  • Jernbaneverket landets største tunnelbygger

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane, Jernbaneverket
 

31 konkurser i uke 9

 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen