Rett og slett skammelig

NRK Brennpunkt tok i siste program for seg prosessen med å anskaffe nye redningshelikopter som skal avløse de mer enn 40 år gamle Sea King-helikoptrene. Dette var en avslørende reportasje om sendrektighet og byråkrati på sitt aller verste. Man festet seg spesielt med Finansdepartementets rigide system med konseptvalgutredninger. Dette håpløse systemet med KS1 og KS2 har påført norske skattebetalerne milliarder av kroner i unødvendige kostnader.

Dette systemet ligger som en mare også over store prosjekter i bygg og anlegg. Problemet er at mange av dem som er satt til å kvalitetssikre prosjektene har liten eller ingen innsikt i de fag dette gjelder. Det blir synsing og masse fine ord og vendinger i rapporter som ellers er fylt opp med grafer og tabeller om alt og ingenting.

Slike prosesser kan ta evigheter – og for å få gjennomført alle undersøkelser må man oppbemanne prosjektene. Ja, i tilfellet med helikoptersaken er det også bygget en ekstra etasje på Hovedredningssentralen i Stavanger hvor en stor prosjektgruppe nå har arbeidet med denne saken i åresvis. I tillegg kommer så alle eksterne konsulenter.

Wilhelm Mohr som var sjef for Luftforsvaret i perioden 1963 til 1969 gikk oppdrag fra daværende forsvarsminister Otto Grieg Tidemann om å anskaffe redningshelikoptre. Bakgrunnen var at et norsk passasjerskip fikk problemer i Nordsjøen. Danske redningshelikoptre berget folkene om bord. Grieg Tidemann mente at nordmenn skulle berges av nordmenn. Det tok fem år før vedtaket om innkjøp var fattet til Sea King-helikoptrene var på plass.Det har vært en meget god investering.

Nå har vi utredet i årevis for å erstatte Sea Kingene. Hele tiden har man kommet ned på de samme konklusjonene, men i stedet for at politikerne for lengst burde ha skåret gjennom, har det blitt nye utredninger og nye utsettelser. – Skammelig, sa den gamle Wilhelm Mohr. Vi er enig.

Mens byråkratene har utredet og utredet har dessverre menneskeliv gått tapt. De gamle helikoptrene står nå mye på bakken på grunn av tekniske feil. Det er nesten umulig å få tak i reservedeler. Det er mange år siden man sluttet å produsere denne typen maskiner. Vedlikeholdsprogrammet koster hundrevis av millioner kroner hvert eneste år - og alt blir dyrere og dyrere.

Vi håper at NRK-programmet kan være en vekker – og vi håper at den nye regjeringen nå tar tak i den håpløse prosessen som er initiert av Finansdepartementet. Nå har vi politikere i posisjon som i opposisjon har skreket høyt om de tøvete prosessene. Gjør noe med dette da, er vår oppfordring.