Illustrasjonsfoto.

Mener biomasse bør reserveres transportsektoren og luftfarten

-Biomasse bør forbeholdes transportsektoren og i særdeleshet luftfarten der det er få alternativer, sa førsteamanuensis ved NMBU, Petter Heyerdahl, under konferansen «Fly med norsk biodrivstoff i 2020!»

Det er Avinor som skriver dette på sine nettsider. Heyerdahl begrunnet det med at det ikke er nok biomasse på kloden til å erstatte fossilt drivstoff.

- Uansett vil det være svært krevende å bytte ut dagens drivstoff med alternativer. Vi vil være avhengig av fossilt brennstoff i lang tid framover, sa Heyerdahl og viste til at 98 prosent av transportarbeidet drives av fossilt drivstoff.

Han pekte på at om man benyttet all biomasse i verden til å produsere biodrivstoff, ville dette dekke halvparten av dagens drivstofforbruk – men at en slik utnyttelsesgrad er helt urealistisk.

-Derfor må vi reservere biomasse for transportformål, slo Heyerdahl fast.

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, kastet et blikk på utviklingen av nye - og mer energieffektive fly.

-Men dette er uansett ikke nok. Vi skal jobbe mot en karbonnøytral luftfart – og da er biodrivstoff en avgjørende del av denne løsningen, sa han.