Bedriftene i Nore og Uvdal har i flere år samarbeidet om felles profilering under hyttemessene i Oslo-regionen. Også på Hyttemessen i april samler representantene for hytteleverandørindustrien i kommunen (bildet) seg under en felles fane.

Venter storinnrykk på Hyttemessen

24-27 april samles hyttefolket til messe på Exporama på Hellerudsletta.

- Årets hyttemesse på Eporamasenteret kommer ikke til å stå tilbake for noen av de tidligere, tvert imot. Publikum kan virkelig glede seg, sier arrangørene Tore Bjørnstad og Per Levik.

Exporamasenteret på Hellerudsletta har vært en hovedarena for hyttemesser og et samlingssted for hyttefolk gjennom mange år. Utstillingene har samlet titusener, og publikumsinteressen antas å bli høy også denne våren. De store og toneangivende aktørene i det norske hyttemarkedet er for lengst påmeldt, ifølge en pressemelding fra arrangøren.

- Vi er veldig godt fornøyd med at de store aktørene i det norske hyttemarkedet satser så sterkt på Hyttemessen. Deres nyheter og hytteprodukter omfattes alltid med stor interesse. Men når det kommer til stykket er det bredden av aktører og tilbud som er viktigst. Jeg kan ikke se for meg noe felt innenfor norsk hytteliv som ikke blir å finne på Hellerudsletta disse dagene, sier Tore Bjørnstad.

Her er ”alt”

- Snuser du på tomt, kan utgangspunktet ikke være bedre enn dette. Vil du studere byggematerialer, byggeteknikk, rådføre deg med eksperter og leverandører, ja, så finnes heller ikke et bedre sted enn Exporamasenteret, mener Per Levik.

- Den som vil granske byggestil og planløsninger kan jo dessuten ta turen innom visningshyttene på Norsk Hyttesenter, som ligger vegg i vegg med Exporamas haller. Her er dørene åpne til langt over tjue hytter. Ingen skal måtte forlate messeområdet uten å ha funnet det de var ute etter, eller i det minste noe av interesse, sier Levik.

Han legger til at hyttemessen alltid har vært et naturlig startsted for den som går svanger med hytteplaner. Men mens messene tidligere år har vært dominert av produkter og tjenester er det verdt å merke seg at hyttedestinasjonene nå legger vekt på å gjøre seg synlig.

Per Levik (over) og Tore Bjørnstad ønsker velkommen til Hyttemesse på Hellerudsletta 24-27 april.

Destinasjonene viser seg fram

- I messesammenheng har Nore og Uvdal vært en foregangsregion i forhold til å ”selge” området som et attraktivt sted for den som vil bygge nytt eller kjøpe hytte. Valdres har jobbet planmessig med regional merkevarebygging, og det kommer til å bli godt synlig også på Hyttemessen. Også Telemark er aktiv i konkurransen om hyttefolkets gunst. Bakgrunnen for de regionale framstøtene er nok at kommunene er blitt seg bevisst hvor viktig hytteturismen er for det lokale næringslivet og kommunens økonomi, sier Per Levik.

Barnefamilienes spesielle behov er ikke glemt. Messen er rigget for å engasjere hele familien – små som store, forteller Tore Bjørnstad.