Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonVestbanetomta (trekanttomta) i Oslo, mai 2011. Tidligere sporområde for nå nedlagte Vestbanen stasjon. I mai 2008 ble det bestemt at den fremtidige bygningen for Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal bygges på Vestbanetomten. Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

Arbeidene på Vestbanen i gang

I dag startet de fysiske arbeidene for det kommende Nasjonalmuseum for kunst, arkitektur og design på Vestbanetomta i Oslo. I første omgang er det et par hundre trær som skal felles.

– Jo, nå var det godt å kunne komme i gang, bekrefter prosjektleder produksjon i Statsbygg, Hans Jørgen Aase. – På tomta er det ca. 250 trær, av dem 170 popler i sirkelen, som må ned før vi kan komme videre med spuntarbeider og byggegropa, sier han.

Det nye Nasjonalmuseet er tegnet av Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architecten mbH. Det vil bli på hele 54.600 kvm og ha en kostnadsramme på drøyt 5.3 milliarder kroner. Ferdigstillelse er planlagt i 2019.

De første utfordringene ligger i den eksisterende infrastrukturen i bakken. Her går både Fjellinjen og en viktig avløpstunnel for VEAS. Byggegropa vil bli ca. ti meter dyp, og vil da gå kun fem-seks meter over tunnelen.

Denne første entreprisen, kalt K201 Forberedende arbeider, gikk til HAB Construction, som benytter Aurskog – Høland Bygdeservice til felling og bortkjøring av trær og flis.

Mens trærne en etter en falt i bakken, ble mindre greiner fortløpende kvernet til flis, de skal leveres til gjenvinning. Tømmeret i poplene kan til vinteren muligens havne i en peis i nærheten av deg; de skal nemlig sages opp og selges som ved.